Голодомор 1932-1933
Україна пам’ятає – Світ визнає!
Під таким гаслом 10 листопада відбулася панахида-концерт духовної музики в українському соборі Івана Хрестителя в Оттаві.
Присвячений 80-літтю пам’яті жертв штучно створеного Голодомору мільйонів невинних українських селян, концерт-панахида був організований Товариством Українських Професіоналістів і Підприємців Оттави (ініціатор Надя Казимира) з участю відомого професійного хору The Ewashko Singers під керівництвом маестро Лаврентія Івашка, професора хорової музики при Оттавському Університеті. До успіху концерту сумлінною працею спричинились також добровольці, спонсори та жертводавці.
Після привітання пароха собору Св. Івана Хрестителя о. Кирила Микитюка ведучий і учасник концерту о. Максим Лисак, настоятель церкви Христа Спасителя в Оттаві, у своїй короткій промові, виголошеній на трьох мовах – українській, англійській та французькій, пояснив суть і політику Голодомору, під час якого загинули мільйони невинних українських селян-землеробів, та наголосив на нашому обов’язку згадувати жертв Великого Голоду з любов’ю і молитвами.
Перед початком концерту свідки Голодомору – пані Галина Желем та доктор Юля Войчишин запалили свічки у пам’ять жертв великого лихоліття.
Концерт відзначився високим професійним рівнем та унікальним репертуаром, в який увійшли чотири твори молодого канадського композитора українського поход-ження Романа Гурка.
Концерт розпочався прем’єрою хорового твору а-капела “Be Still and Know that I am God / Будь спокійним і знай, що Я є Бог” композитора Романа Гурка, що був спеціально замовлений до цієї річниці Голодомору Товариством Канадських Українських Професіоналістів і Підприємців Оттави. Цей і наступний твір – “Да ісправиться молитва моя”, також композитора Гурка – були виконані на хорах і справили неабияке враження на присутніх чистотою та потужністю звучання.
Третім у програмі був твір Джіованні Солліма “Самотній”. Соло на віолончелі виконав професор Оттавського Університету, відомий віолончеліст Пол Марлейн. Глядачі були захоплені віртуозністю та майстерністю виконання, віолончель, неначе тужливим людським голосом, виводила жалібний плач згорьованої душі.
Наступний твір – “Святі” – для хору і віолончелі композитора Джона Tавенера, у виконанні Пола Марлейна перед іконостасом собору та хору The Ewashko Singers на хорах, створив незабутнє враження своїм звучанням, де тужливий міцний голос віолончелі перегукувався з хором, і весь простір собору був наповнений то потужним, то молитовно божественним звуком.
Кульмінацією програми стала “Панaхида” композитора Романа Гурка, яку відспівав хор The Ewashko Singers разом з участю отця Максима Лисака. Духовна музика і молитовні слова розбудили в серцях присутніх тривожні почуття з приводу однієї з найтрагічніших подій в сучасній українській історії і спонукали до роздумів над долею України, усвідомлення її минулого та її місця у сьогоднішньому світі.
Штучно створений Голодомор мав за мету не тільки знищити економічну основу сільського господарства, головною ціллю цього непростимого злочину було знищити саме українське селянство – живе ядро народного духу, мови, фольклору. Але душі не вмирають, вони продожують своє буття, про що стверджує наше традиційне українське “Вічная пам’ять”, що так могутньо прозвучало у виконанні хору The Ewashko Singers під керівництвом маестро Лаврентія Івашка. Також величезне враження на україномовну частину заповненої зали справило те, наскільки хор досконало вивчив слова українською мовою.
Згідно з українською церковною традицією, після панахиди були розділені колачі та роздані присутнім при виході, а захоплені і зворушені слухачі та учасники цього величного вшанування довго не могли розійтись, обмінюючись своїми незабутніми враженнями.
Д-р Марія Семенюк
Оттава