Що таке українська нація?

Початок нового календарного року в Науковому Товаристві ім. Т. Шевченка в Торонто зарекомендував себе просто-таки блискуче. Доповідь професора Сергія Єкельчика під провокаційною назвою “Що таке українська нація?”, що відбулася 30 січня у приміщенні КУМФу, зібрала чималий гурт зацікавлених, і, як виявилось, цілком недаремно. Варто б присвятити кілька рядків доповідачу, оскільки він ще мало відомий українській громаді Канади.

Сергій Єкельчик – досить молодий історик, народився та навчався в Києві,  кандидатську дисертацію  захистив в Інституті Історії Академії Наук України, а докторат завершив в Альбертському Університеті. Тепер працює в Університеті Вікторії, читає курс історії України. Видав дві книги: “Імперія пам’яті”, що вийшла англійською (2004) та українською (2008) мовами, та “Ukraine. Birth of Modern Nation” (2007). І доповідь, і обидві книги засвідчують не лише глибоке вивчення автором української історії, а й небуденний, свіжий погляд на, здавалося б, багато разів опрацьований матеріал. Зокрема, повертаючись до доповіді, д-р Єкельчик не лише обрав для неї провокаційну назву, але й побудував її досить незвично, навіть розважально: як коментар до світлин – портретів діячів минулої та сучасної України. Така форма допомогла автору доступно і переконливо пояснити головну тезу його виступу: поняття української нації мінялося впродовж століть і продовжує мінятись і сьогодні. Хоча, наголосив на початку своєї лекції доповідач, теперішні кордони Україна завдячує у чималій мірі лінії Керзона – демаркаційній межі, що була визначена британським урядом після Першої світової війни, та базувалася, у свою чергу, на кордоні між Росією та Прусією після поділу Польщі 1790-х років, однак вони загалом співпадають з етнічними землями українців. Інша справа, що, просуваючись у глибину віків, критерії “наші – не наші землі” будувалися не на етнічному принципі. Наприклад, для Богдана Хмельницького головний критерій визначення “народу руського” був релігійний – уніати та католики, незалежно від їхнього етнічного походження, до цього збірного поняття не входили. Розуміння української нації як спільноти, об’єднаної єдиною мовою, територією, культурою, певними рисами характеру, склалося вже в романтичну добу (XIX ст.), і це розуміння відіграло визначальну роль у формуванні української державности як на початку, так і наприкінці XX століття. Центральний етнічний культурний тип українця, що можна б визначити як тип талановитого селянина, що вибився в люди та залишився, незважаючи на все, вірним Україні, зустрічаємо не лише у класичних постатях Тараса Шевченка та Івана Франка, але й ближчих до нас за часом діячах, як то Олександр Довженко і Іван Миколайчук. Однак, наголосив доповідач, хоча “самої України не існувало б, якби її не визначили як Україну для українців”, теперішня дійсність знову змушує до переосмислення цього ключового поняття. Д-р Єкельчик продемонстрував багату і колоритну галерею представників сучасної Української держави – від прем’єр-міністра Юлії Тимошенко та лідера Партії регіонів Віктора Януковича до футболіста Андрія Шевченка та поп-зірки Вєрки Сердючки (артистичне псевдо Андрія Данилка). Дехто з них, як, наприклад, Ю. Тимошенко, за етнічним корінням не є українцями; інші, хоча й українці за походженням, не розмовляють українською мовою (А. Шевченко); ще інші, як Л. Кучма і В. Янукович, хоча і дуже далекі від українського патріотизму, все ж таки зрозуміли персональну необхідність вивчення української мови; нарешті, навіть ті, що, здавалося б, знущаються з образу типового українця на потіху росіянам, як це робить Вєрка Сердючка, насправді знищують зброєю всевладного сміху віджилі стереотипи “хохла-салоїда”, а отже, цілком заслуговують нагороди від Президента Віктора Ющенка. Всі ці та багато інших прикладів, які навів С. Єкельчик, на його думку, підтверджують, що в Україні сьогодні формується нове, суголосне з ХХІ століттям поняття української нації як нації громадянської, політичної і багатонаціональної. Громадяни сучасної України, незалежно від етнічних коренів та мови спілкування, поступово розвивають у собі усвідомлення приналежности до єдиної  і суверенної Української держави.

Доповідь С. Єкельчика викликала багато питань і навіть досить гостру дискусію. І все ж виважений і, головне, назагал оптимістичний погляд історика на непрості процеси розвитку України завоювали прихильність більшости присутніх. Д-р Єкельчик зізнався, що любить переписувати історію і обов’язково перепише ту, що видав нещодавно. Будемо чекати від талановитого вченого нових свіжих та несподіваних інтерпретацій українського минулого та сучасного.

 Дагмара Турчин-Дувірак, д-р музикології