Виставка творів Василя Курелека в
Гамільтоні
Л.
Тиховська
Порівняно з
важливими змінами у світі в політиці, економіці, кліматі Земної кулі – іншим
подіям у 2011 році приділяли менше уваги. При тому населення планети підвищилося до семи мільярдів,
тоді як близько 1800 року нараховували один мільярд, а у 1940 році – два
мільярди. Деякі економісти запевняли, що планета може прохарчувати лише два
мільярди.
Завдяки дослідженням й досягненням винаходів
вирощування та дбайливості поки що криза недостачі внормовується. Одначе
населення в Африці переживає спонтанні неймовірні недостачі в деяких
країнах і лише зі світовою допомогою переживає лихоліття.
Продовження з минулого століття, усунення
деспотичних тоталітарних режимів мирними та протиставними зусиллями у 2011 році
набрало ефективності в арабському світі.
Факт є, що люди відрізняють добро від зла й
утверджують інтелектуальну зверхність над іншими земними істотами, одночасно
засвоюючи диктаторські зловживання.
У світлі світових подій ідея керувати майбутнім
країни, економічними ресурсами діє шаленим поступом, позбуваючись диктаторських
режимів з метою стати на шлях рівня з провідними країнами світу, які протягом
століть укріпляли державні інтереси. При постійній розбудові державних
інтересів стабільність країни набирає сили, що і мусить бути пріоритетом
керуючої влади з повним узгодженням населення.
Для українців 2011 рік став монолітом
двадцятилітнього існування України як суверенної, незалежної держави.
Хоч стіни страху позбавилися, ще не позбавилися
національних, мовних, соціальних проблем. Зерно, посіяне радянською владою,
досить вкорінилося, віддзеркалюючись у різних вчинках, у спробах повернення
російської мови, колишньої пануючої мови, відновлення колишньої імперії, які
історичну подію Незалежності не можуть стерти зі сторінок історії.
Для українців Канади 2011 рік був пам’ятним
відзначенням 120-річчя поселення чотирма хвилями напливу. Українська діаспора на засадах людських прав
зі самих початків була бастіоном оборони прав українського народу на самоіснування,
історичного минулого, культурних надбань, поповнюючи розвиток української
літератури перевиданнями, новими творами, проникнутою літературою дисидентів із
залізної заслони, дотримуючись лексики й правопису української мови, зберігаючи
свою ідентичність.
Українці визначилися в усіх галузях розбудови
Канади, в організації українських громад й неперевершеному архітектурному
мистецтві українських церков.
Генеральний консул України в Торонто, дост.
Олександр Данилейко зазначив, що протягом його перебування в Канаді найбільш
вражаючою подією залишиться відзначення 120-річчя поселення українців проектом
“Історичний Потяг українських піонерів”, ініційованим Посольством України в
Канаді.
Починаючи 23 червня 2011 року з Галіфаксу, шляхом
поселенців зі сходу на захід, вирушили у Монреаль, потім в Оттаву, Торонто,
Вінніпег, Саскатун й Едмонтон, відвідуючи українські історичні та культурні
центри.
Додаткове відзначення 120-річчя поселення
українців в Канаді відображається в експозиції мистецьких живописів В. Курелека
– славного канадського маляра українського походження, де він взірцево
висвітлив багатостороннє життя першої хвилі імміграції.
В. Курелек (1927 – 1977) народився в Альберті,
виростав у Манітобі, пізніше поселився в Онтаріо, в околиці Гамільтону.
Вже будучи послідовною генерацією, він зумів
висвітлити історичну долю перших поселенців у Канаді. Його картина “Український
піонер” – кремезна постать серед жовтого лану пшениці із зерном пшениці у жмені
– захопила мистецькі авторитети й державних діячів. Картину закупив уряд. Таким
став початок визнання творчості В. Курелека.
Відслонення фрескового живопису (мюрал) відбулося
офіційно 24 лютого 1983 року, що представляє українських поселенців перед
імміграцією, приїзд і розбудову в Канаді аж до загосподарювання.
Символічне відображення українських поселенців
видано поштовими марками.
У 1976 році В. Курелека було нагороджено “Орденом
Канади”.
Побіч життя українських поселенців, він зображав
інші народності, що навіть викликало намір польської громади присвоїти його на‑ціональне
походження.
Після різних випробувань навчання із хитким
здоров’ям він вирішив сам опанувати секретами малярства, покладаючись на
мистецтво як місію, покликання в житті, безупинно працюючи над творчими
задумами, завершуючи їх.
Привернення до римо-католицизму побудило глибоке
почуття посланця-“мессенджера”. Його релігійні картини – друга фаза послідовної
творчості – спрямована на пошук спасіння або страждання наслідків.
Протягом 25 років творчості В. Курелек створив
близько двох тисяч праць, які характеризують пошук і признання його
як маляра й індивідуала.
На фоні автопортрету 1957 року висвітлено події
його життя, а в експонаті “Мейз” – глибоке переживання.
Він ніколи не забував свого походження, хотів
побувати в Україні. Йому пощастило. Після другої подорожі він прожив декілька
місяців, залишаючи невмирущу унікальну спадщину.
Немає сумніву, що він започаткував би нову фазу
своєї творчості, хоча його найвизначніші мистецькі живописи призначені долі,
яку відігравали українські поселенці-піонери, їхній присвяті та досягненням.
Найчисленнішу експозицію його живописів надано для
показу в Галереї Мистецтва в Гамільтоні від 28 січня, з офіційним відкриттям 29
січня, до 29 квітня 2012 року під назвою “Посланник-Мессенджер”.
PHOTOS
1 - Василь Курелек. Автопортрет. 1957 р.
2
- Василь Курелек. Український піонер.