Гунька у ролі Воццека
Василь
Сидоренко, музиколог, Торонто
31 березня, 2, 5, 8, 11 і 13 квітня 2006
р. Канадська Оперна Компанія (КОК) представляє англо-українського баса-баритона
Павла Гуньку в головній ролі опери 1925 р. Албана Берґа “Воццек”. У 1920-их рр.
“Воццек” разом з іншими модерними операми, як “Ді Драйґрошенопер” Курта Вайла,
“Джонні шпільт ауф” Ернста Кренека, “Любов трьох помаранчів” Сергія Прокоф’єва,
були поставлені на сценах України. Столиця України, Харків, була центром
театральної інновації. Там Лесь Курбас за допомогою футуристичних засобів
ставив українські драми, використовуючи роботів і навіть марсіан. А композитор
Борис Лятошинський написав свою ультрамодерну оперу “Золотий обруч” у 1929 р.
Українська культура в 1920-их роках ішла вперед!
На відміну, Канадська
Оперна Компанія вперше поставила “Воццека” у 1977 р., п’ятдесят років після
української прем’єри. Інша опера Берґа, “Лулу”, була поставлена на сцені КОК
1980 р. і викликала чималий скандал серед українського середовища. Пішла чутка,
що внучка Митрополита Української Православної Церкви в Канаді Христина “Туня”
Ґреґорі буде співати в цій опері. Це була невеличка роль, але багато українців,
які нічого про оперу не знали, пішли послухати її. Ті, що витримали дисонанси
першої дії, були винагороджені “Туньою” в ролі коханки-лесбійки у другій дії.
Українці здебільшого
вірять, що опера – це вершина всіх мистецтв. Ми маємо багато українських
оперних зірок, які виступають на оперних сценах цілого світу. Але ми
залишаємося мало обізнаними із цим жанром, як також із модерною і постмодерною
музикою. Ми краще воліємо слухати наші українські народні мелодрами XIX ст., як
“Запорожець за Дунаєм”, “Наталка Полтавка”, “Купало”, “Тарас Бульба”,
“Катерина”… Всі ці твори були поставлені аматорами і самодіяльними ансамблями в
Торонто. Виступи завжди були особливими подіями в нашому суспільстві, але чи це
була мистецька вершина?
“Воццек”
є доброю нагодою ознайомитися з оперою раннього XX ст., a Павло Гунька в
головній ролі є виконавцем, якого не можна пропустити. Два роки тому Гуньку
запросили дати майстер-класи для українських вокалістів і любителів співу в
Торонто. Організація такої школи була дуже професійна, і Гунька щиро приклався
до праці з учасниками. Була утопійна ідея, що створиться новий оперний
ансамбль, щоб ставити нові українські опери. На жаль, є дуже мало сучасних
творів, які можна було б винести на міжнародну сцену. “Мойсей” Мирослава
Скорика – єдина така опера, яка ставиться на сценах України. Але наскільки
сучасною чи українською може бути біблійна тема?
Я заохочую всіх в
українському середовищі піти на постановку Канадської Оперної Компанії
“Воццека”. Гунька, як Воццек, з певністю однаково задовольнить любителів співу
і музичних критиків. Розширмо наші горизонти, збагатімо наші музичні смаки,
пізнаймо нові форми мистецького виразу… Насправді, “Воццек” – найкраща
експресіоністська опера, будь-коли написана. Коли мені було 17 років, вона
змінила моє життя. Вона може змінити і ваше!