Водити гаївки
Символом
Великодніх Свят здавна в українців стали гаївки. Ці дохристиянські звичаї
досить гарно, гармонійно, так би мовити, вписалися у пасхальне розмаїття
народних празникувань. Вони мають аж ніяк не релігійний зміст, як, скажімо,
різдвяні коляди, вертеп, а виховний. У них, я б сказав, пошановують людину та
природу.
Директор Мушкатівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, що в
Борщівському районі на Тернопільщині, Марта Кузьмич згадує, як їй з ровесниками
доводилося в радянські часи з труднощами пробиратися до церковного подвір’я,
аби взяти участь у народних великодніх забавах. Адже комуністи вбачали в цьому
для себе якусь загрозу. Коли Україна виборола Незалежність, охочих серед
молодих узяти активну участь у відродженні давніх звичаїв знайшлося небагато. Нині
з екранів телевізорів, з радіоефіру пропагують аж ніяк не українську музичну
культуру, народні традиції. Це, звісна річ, не може не залишити негативного
відбитку в юній душі. Тож, якщо в комуністичний час вчителі старалися відлучити
дітей від українського, то теперішні педагоги, на щастя, повертають їх до
витоків родоводу, до обрядів і традицій. Принаймні в Мушкатівці. Вже кілька
років тут школярі активно залучені до
водіння гаївок. Приємно, що дитячі серця відчувають у ній потребу, як, зрештою,
в інших народних звичаях. Андріана Поважна та Степанко Олексюк – шестикласники.
Кажуть, що з першого класу співають гаївки, люблять танцювати. Їм подобається
„Кривий танець”, до душі й „Вербовая дощечка”. На Великдень обов’язково будуть
біля церкви у гурті водити гаївки, а після Пасхи – перед учасниками районного
семінару, що відбудеться в їхній школі. За словами вчителя
музики Івана
Скоропада, учні мають, так би мовити, у своєму репертуарі п’ятнадцять гаївок. І
не лише тих, що виконують у рідній Мушкатівці, а й в інших селах району та
области.
Взагалі великодні народні традиції увібрали у себе не лише пісенне
багатство, а й розмаїті ігри, жарти. В тому ж Іванкові популярною стала „А вже
весна красна”. Дівчата тут вихваляються, що їхня врода в Дунаї випрана, на
сонці висушена, а от хлопців – у калюжі
прана та на мряці висушена. Щоправда, таке хизування призводить радше до
жартів, аніж до непорозумінь. „Королю, королю, а війна буде?” – запитують
молоді в іншій забаві. І створюють дівоче та парубоче військо. А коли так, то,
певна річ, мусить бути наступ. „Бойові дії” зводяться до того, аби якнайбільше
перетягнути на свій бік осіб з протилежного табору.
У Мушкатівці все ж таки водять гаївки. „На городі під цибулькою сидів голуб
з голубкою”, „На городі жовта глина. За що ж мене мати била?” – їх здавна
виконують у селі. Любов Прийдун, директор місцевого будинку культури,
розповідає, що всі хлопці й дівчата, які зайняті у цьому великодньому дійстві,
стають разом, беруться за руки. Відтак парубок виходить з кола і вибирає собі
до пари чи „чорненьку”, чи „біленьку”, а може, шукає лише „рум’яненьку”. „Не
можна не звернути увагу на велику виховну роль гаївки, – ділиться думками
культпрацівник. – Адже тут закладена велика повага хлопця до дівчини,
людяність, християнська мораль”. Я б ще додав: вона дзвенить коханням, любов’ю.
Не одній молодій парі допомогла поєднати свої долі назавжди. В Мушкатівці вам
теж наведуть такі приклади.
Галицькі, подільські гаївки – це і веснянки, і соціально-побутові, і
патріотичні пісні. Вони не лише щиро вітають весну, воскресіння природи після
снігової та крижаної зими, а й ще й тривалими століттями віддзеркалювали мрії
про волю України. Скажімо, в селі Шибалин, що в Бережанському районі, у світлі
Великодні дні впродовж уже кількадесят
років виконують як гаївки пісні українських січових стрільців.
Зміст, ідейна чи виховна спрямованість гаївок різна. Але їх скрізь виводять
у Пасхальні дні біля храму. На церковному подвір’ї на гаївку збираються у день
Воскресіння Христового, після того, як скуштували свяченої паски. Одруженим,
скажімо, в Іванкові Борщівського району, годиться піти до кола, позабавлятися
третього дня празникувань. Словом, Великдень – світле, радісне свято, тож і на
душі у кожного має бути приємно, весело. Гаївка у цьому їм допомагає. Тому
хтось стає у коло, хтось „кривий танець” вшкварить чи закрутить „змійку”. А
комусь і доля усміхнеться – знайде своє кохання.
Микола Шот, м. Тернопіль
Світлина автора