Тарас Шевченко, кирило-методіївці та нова версія української ідентичности
Для українців березень є місяцем
вшанування пам’яті великого сина України Тараса Шевченка. Наукове Товариство
ім. Шевченка в Канаді відзначає цю подію традиційними Шевченківськими
читаннями, що відбуваються щорічно, починаючи від 1950 року. Для цьогорічної
доповіді було запрошено молодого, але вже відомого історика Сергія Біленького,
головною темою зацікавлення якого є формування національної свідомости
українців у ХІХ ст.
Д-р історичних наук
С. Біленький, що розпочинав свої студії в Україні, захистив докторську
дисертацію при Торонтському Університеті. Тепер працює в Колумбійському
Університеті, а на даний час є гостем у Торонтському Університеті, де веде
семінар для студентів. Тема його доповіді в НТШ, що відбулася 12 березня у
приміщенні КУМФу в Торонто, висвітлила роль Шевченка та його товаришів по
Кирило-Методіївському братству у формуванні української ідентичности.
Як відомо,
Кирило-Методієвське братство, засноване в Києві у грудні 1845 р., проіснувало
недовго – лише два роки, і залишило небагато офіційних документів – до таких
історики зараховують “Книги битія українського народу” і Статут Товариства,
написані М. Костомаровим, а також записку В. Білозерського, що є поясненням до
статуту. Тим не менше, на думку С. Біленького, воно мало вирішальну роль у
формуванні національної свідомости, бо, власне, завдяки кирило-методіївцям ми
сьогодні вважаємо себе українцями.
Дві головні ідеї
лежать в основі ідеології братчиків – християнська мораль та романтичний
націоналізм. Очевидно, ці ідеї відбили загальний дух епохи, що була натхнена
думками німецького мислителя Йоганна фон Гердера. Від нього, зокрема,
кирило-методіївці запозичили та прищепили на українському ґрунті концепцію
нації як спільноти, об’єднаної мовою, етнографією, історією (П. Куліш),
ментальністю (М. Костомаров). Однак члени українського братства внесли і новий,
оригінальний контекст в інтерпретацію поширених на той час ідей, що відрізняє
їх від сусідів як із Заходу (Польща), так і зі Сходу (Росія). Так, історичну
втрату української шляхти, що була, на думку кирило-методіївців, безповоротно
денаціоналізована і деморалізована, братчики (в цьому контексті особливо важливі
погляди Шевченка) вважали не трагедією, а фактичною перевагою українців: адже
це давало підставу для побудови української спільноти як безкласової утопії на
основі християнських засад соціальної рівности і справедливости. Як показав
час, ця утопічна візія України “без панства” мала величезний вплив на подальший
розвиток української наукової та політичної думки (зокрема в концепціях М.
Грушевського).
Інша важлива ідея,
вперше висловлена братчиками, – це несумісність України з Росією. Один із
членів товариства, Юрій Андрузький, висловив цю думку особливо категорично –
щоб створити Україну, необхідно зруйнувати Російську імперію. Назагал, вважає
д-р Біленький, братчики розробили широкий спектр концепцій, що знайшли
продовження у працях наступних поколінь або все ще чекають на серйозне сучасне
осмислення. Серед таких концепцій – трактування П. Кулішем української історії,
що першим провів лінію тяглости розвитку українського народу від княжих часів,
а не Козаччини (як це знаходимо в “Історії Русів”). Інша плідна ідея,
розроблена М. Гулаком, – необхідність розвитку української мови з метою
застосування до всіх ділянок наукового життя: ідея, що все ще продовжує
втілюватися в наш час.
Доповідь д-ра Сергія
Біленького викликала зацікавлену та навіть запальну дискусію з боку слухачів, а
це переконує, що віддалені від нас часом та історичним контекстом ідеї
талановитого грона українських інтелектуалів ХІХ століття – cподвижників
геніального Шевченка – залишаються актуальними і сьогодні.
Дагмара Турчин-Дувірак,
пресовий референт НТШ
PHOTO
Доктор Сергій Біленький