НАШОГО ЦВІТУ Князь скрипки
Микола Шот, м. Тернопіль
Його майбутнє скрипаля
передбачили ще в лоні матері. Нині музиканта знають на кількох континентах. “Золота
скрипка”, “Сучасний Паганіні”, “Живий нерв”, “Маестро скрипка” – всі ці
характеристики стосуються Василя Попадюка, українця, який мешкає і працює в
канадському місті Торонто. У червні 2007 року він уперше побував із сольними
концертами на Батьківщині – у Львові, Тернополі та Івано-Франківську.
“Ви народите
сина, він буде скрипалем”
Ці міста йому дорогі й рідні. Адже з Галичини походить його рід. Зрештою, у
Львові він сам побачив білий світ. Народився у січні, два дні опісля старого
Нового року й свята Св. Василія. Отже, як кажуть, сам приніс собі ім’я. До того
ж батько – теж Василь. Родина Попадюків – мистецька. Мати – хореограф.
Попадюк-старший – відомий сопілкар, грав у Кіровоградському ансамблі “Ятрань”,
в заслуженому академічному хорі ім. Григорія Верьовки, відтак створив власні
“Троїсті музики” та “Гопак”.
Зрозуміло, ще в дитинстві Василю-молодшому доля бажала
бути музикантом. Батько бачив сина не інакше, як сопілкарем. Але в чотири роки
його стали вчити грі на фортепіано. У шість років хлопчика привабила скрипка.
Каже, це, мабуть, почало збуватися пророкування чи просто побажання однієї
канадської українки, яка зустрілася з подружжям Попадюків на українському
фестивалі у словацькому Свиднику. Світлана Попадюк саме носила під серцем
дитину. Так-от канадка підійшла до неї і сказала: “Ви народите сина, він буде
скрипалем”, і подарувала металеву скрипку. Цей музичний інструмент і став
справді сенсом життя Василя Попадюка.
Василь здобув чудову музичну освіту: закінчив у Києві
спеціалізовану школу ім. Миколи Лисенка, відтак вступив до консерваторії.
Студента запросив до свого колективу в Москву Володимир Назаров, який очолював
Державний театр музики народів тодішнього СРСР. З вісімдесяти його учасників
було й кілька українців. І донині Василь Попадюк – якнайкращої думки про роки
роботи в цій творчій формації. Твердить, саме тут виріс як музикант, зумів
відчути принади музики інших націй і навіть опанувати багатьма незвичними для
нього музичними інструментами, серед яких – кіманча, гіджак, камуз, дудук. До слова,
скрипаль не пориває і тепер співпраці з москвичем В. Назаровим, коріння роду
якого з Дніпропетровщини. Володимир не тільки допоміг йому в становленні
музиканта-віртуоза, а й завжди з пошаною ставився до його національних
почуттів. Пробачив йому, скажімо, і відмову брати участь у концертному номері,
де треба було стояти на колінах зі свічкою в руках та співати славу
матушці-Росії.
Він – українець. Скрізь і завжди. Вдома спілкування – лише українською.
Його генетична сув’язь з карпатським патріотичним краєм – міцна, мов криця. В
дитинстві батько брав Василя до рідного села Мишин, що в Коломийському районі
на Івано-Франківщині. І досі відлунюють у пам’яті слова бабусі. Вона завжди
запитувала у свого сина: “Василю, ти їздиш різними світами, а чи не кажуть там,
скільки вони ще в нас будуть?” У займенник “вони” гуцулка вкладала евфемізми
“комуністи”, “радянські”. Василь-старший справді у складі хору ім. Григорія
Верьовки мав можливість побувати за морями-океанами, спілкуватися там з українцями
і навіть привозити додому певну літературу. Василько ж, звісно, її читав,
дізнавався правду української історії, відав про національні символи. На
початку застійних вісімдесятих років намалював тризуб на склі у шкільній
вбиральні. Два чолов’яги з відповідних режимних органів не забарилися. Факт
вдалося, як-то кажуть, заретушувати, звісно, через відповідних впливових осіб. Батько
ж став на цілих п’ять років “невиїзним”. Молодший же Василь зі шкільними
друзями створив гурт “Опришки”. Прочитав у Гната Хоткевича про опришків
(західноукраїнських народних месників) і збагнув: кращої назви групі годі й
шукати. Щоправда, у зросійщеному Києві “золота” радянська молодь про таких
героїв не чула, тож колектив молодшого Попадюка інакше, як “Отрыжки», не
називала.
Уже працюючи в театрі Володимира Назарова, побував в
Іспанії. Треба сказати, що цей державний колектив часто супроводжував
тодішнього радянського лідера Михайла Горбачова в офіційних візитах. Було так і
цього разу. У Василя Попадюка кореспондент місцевого журналу “Панорама” взяв
інтерв’ю. Молодий музикант сказав: “Я – українець, і дуже хочу, аби моя Україна
відокремилася від СРСР”. Ці слова вийшли на сторінках іспанського видання. Він
з великою радістю сприйме через певний час звістку про проголошення незалежности
України. Василів же батько не дожив до цієї вікопомної події лише два місяці –
підступна хвороба забрала його на 51-му році життя. На гастролях у Німеччині
тато пообіцяв: щойно Україна стане самостійною – станцює на столі. Не судилося.
Зате Василь-молодший повернувся з Москви на рідну землю,
став працювати у батьковому ансамблі “Гопак”. Колектив багато гастролював, у
тому числі й у США та Канаді. Попадюку й не думалося, що, приїхавши втретє з
концертами до Країни кленового листка, він залишиться тут. Каже, до цього його
спонукала неприємна подія – одного разу не витерпів зневаги українських
можновладців до артистів і висловив з цього приводу, м’яко кажучи, власні
міркування.
Канадське життя
Десять років тому Василь Попадюк залишився під час гастролей у Канаді. Нині
він уже громадянин цієї країни. Якими були перші кроки емігранта? “Здоров’я
копати ями чи працювати на будівництві у мене немає. Це добре усвідомлював.
Тому бачив свій порятунок лише в музиці”, – ділиться думками Василь. Схоже,
фортуна виявилася до нього на невідомій йому ще землі прихильною. Хлібом
насущним стало для недавнього киянина піаніно. На ньому заробляв, граючи
спочатку в дитячій балетній школі, відтак навіть у Канадському національному
балеті. Праця в останньому колективі, каже, вимагала не лише класичних музичних
форм. Артисти просили його імпровізувати, грати “щось інше”. І він грав: від
українських мелодій до творів російського композитора Володимира Шаїнського чи
у джазовій обробці пісню “Три танкісти”. “Я музично над ними знущався”, –
мовить. Але треба було творчо зростати. У руках його знову заспівала-заграла
скрипка. На концертах Канадської національної виставки пощастило познайомитися
з гітаристом грецького походження Павлом. Цей грецький бог гітари, як називають
музиканта канадці, має нині випущених два платинових компакт-диски, на яких
звучить і голос Василевої скрипки. Відтак Попадюка поєднуватиме творча
діяльність з виконавцями світової величини: Яном Гілланом, Джефі Хілі, Джесі
Куком, Софі Мілман, іншими.
П’ять років тому Василь Попадюк створив власний колектив
“PapaDuke”. Крім українців Віктора Хоменка,
Олександра Бойчука, Стена Фоміна, у гурті грають угорець Френк Ботош і Девід
Вест з Еквадору. Вже випустили чотири компакт-диски. Василь виробив власний
музичний стиль, який називає стилем свого життя. У його жанровій палітрі
виразно звучать і класичні, і українські фольклорні, і циганські, і
латиноамериканські мелодії. Знайшлося тут, безперечно, також місце для сучасної
популярної музики та джазу. Тому поруч з “Гуцульською фантазією” виконує
латиноамери-канське “Танго”, циганський “Романс” і роман-тичний твір улюбленого
композитора Еніо Моріконе “Якось в Америці”...
Гурт Василя Попадюка заворожує, полонить своє мовою
музики не лише українців. Щороку мають до ста концертів у різних країнах світу,
виступають на розмаїтих фестивалях. Скажімо, брали участь у найбільшому у світі
джаз-фестивалі в канадському місті Монреалі. Після гастролей в Україні на них
чекав французький Страсбург.
У коловороті гастрольних поїздок думають і про майбутні
творчі задуми. Зокрема, в січні Василь Попадюк зі своїми музикантами братиме
участь у концертах разом із симфонічним оркестром. Такі виступи вже мали.
Мовлять, це незбагненно й незабутньо, тож душа бажає ще такого видовища.
Безперечно, скрипаль-віртуоз Василь Попадюк сподівається,
що й цього, 2008 року обов’язково приїде на українську землю з концертами,
відвідає маму й брата Ярослава (теж, до речі, скрипаля), які мешкають у
столиці, друзів, “скуштує справжніх
помідорів, вип’є справжню віденську каву”. Він добре знаний маестро в Європі,
на Американському континенті, в Африці. Тепер його має відкрити для себе
український глядач, слухач.
Василь приїде з концертами в Україну. Неодмінно. І
гратиме, аж співатиме, його скрипка та золотитиметься на його руці єдина
прикраса – каблучка з тризубом.