“І писанок візерунковий дивоцвіт”
Богдан
Михайлишин, секретар Філії УНО
Торонто-Захід
Серед релігійних свят українського народу
немає дня більш урочистого, світлого й радісного, як Великдень – торжество
Воскресіння Христового. Того дня для християн призупиняються буденні обов’язки,
меншають турботи, якось забуваються
тривоги. Натомість з’являється благодатний настрій, у якому, здається, кожна
душа наповнюється всеохоплювальною радістю, а наше земне єство зливається з
чимось небесним і завжди таким таємничо-недосяжним. Напередодні цього свята і,
зокрема, на сам Великдень ми відкриваємо Богові свої душі, просимо наповнити їх
силою і надією. Дякуємо Богові за те, що у дні випробувань відчуваємо Його
захист і підтримку та просимо Його всемогутнього заступництва й надалі.
Члени Філії УНО
Торонто-Захід та членки Відділу ОУК ім. Ольги Басараб Торонто-Захід віддавна
бережуть добру традицію Спільного Свяченого. Його традиційно влаштовують у
першу повеликодню неділю (або як її ще називають Чисту неділю, Хомину,
Провідну). Не був винятком і цей рік.
Відкрила Спільне Свячене
голова Відділу ОУК Торонто-Захід В. Горовенко. Вона дуже коротко зупинилася на
урочистості цієї одвічної традиції українців і підкреслила, що Спільне Свячене
є для нас ще одним, вже колективним, а не лише родинним відзначенням Великодня.
Відтак вона продекламувала вірш Митрополита Ілларіона (в миру Івана Огієнка)
“Христос Воскрес!”, що прекрасно вплівся в урочисту духовно-національну мозаїку
вечора. І відразу ж настала свого роду кульмінація свята – отця Ігоря Панчишина
запросили провести спільну молитву і освятити трапезу. Люди завжди сприймають
цей момент із найбільшим душевним піднесенням, бо кожен відчуває животрепетну
сув’язь воскресіння Господнього і свята Великодня, що символізує це
Воскресіння.
Після неквапливої трапези
усіх присутніх ведуча Спільного Свяченого В. Михайлишин зупинилася на
походженні цього все-християнського тріумфу добра над злом. Вона наголосила, що
наріжним каменем Воскресіння має бути замислення кожного із нас не лише над
високим змістом християнських чеснот, але й дотриманням їх, не тільки
призначенням терпіння, але й подоланням його, не лише любов’ю до Бога, але й до
ближнього.
В. Сидоренко зворушливо
прочитала новелу “Восьмий день” – про те, як Творець вдихнув у кожну істоту її
суть і призначення. Людині ж він прошепотів усього два слова: “Люблю Тебе”.
Яке ж дозвілля
української громади без народних пісень? Вони традиційно лунають і в домівці
Філії. Того вечора співочий репертуар розпочала в’язанкою звичаєво-обрядових
пісень, більш відомих під назвами веснянки, гаївки, гагілки, ягілки та под.,
бандуристка Марія Перс. Я вжив слово “розпочала” тому, що навіть після
закінчення святкової програми Спільного Свяченого більше половини залу ще довго
сиділо однією дружною родиною, злагоджено співало, ділилось давніми і свіжими
спогадами, жартувало й не хотіло розходитися.
Немає сумніву, що писанки
та крашанки вже давно стали українським рукотворним символом не лише Великодня,
але й свого роду християнським підтвердженням початку буття. Не підлягає
сумніву, що без бодай одного фарбованого яєчка великодній кошик виглядав би
порожнім, бо у ньому не було б споконвічної філософської, а навіть духовної
душі матеріальної первинности.
Ведуча свята ознайомила
присутніх з цікавими легендами походження писанок і крашанок та фактами про це
мистецтво, зробила короткий екскурс в історію українського писанкарства,
провела паралелі між колишнім і сучасним мистецтвом розпису яйця.
Насамкінець мені хочеться
додати не лише про суть Спільного Свяченого – оцього дуже високого і
трепетного. Варте уваги і більш приземлене та матеріальне, таке, що, як
мовиться, переважно залишається за кадром. Ніхто не сумнівається, що
приготування до кожного свята (а Великодня й поготів), концерту, наукової
доповіді забирає набагато більше часу і зусиль, аніж саме свято, концерт чи
доповідь. Власне, саме дійство, нерідко барвисте на перший погляд, є видимою,
надводною частиною айсберга, що, як відомо, набагато менша, аніж невидима,
підводна. Не пам’ятаю жодної урочистости в домівці Філії чи на оселі “Сокіл” у
Гакстоні, щоб її голова Філії чи голова Відділу не завершували приблизно так: “Дуже дякуємо тим
жінкам, які вміли так майстерно готувати і так привітно частувати оцими
смачними стравами”. Так було і цього разу.
Наші одвічні традиції
продовжуються. Ми віримо, що єдність, заснована на незнищенних християнських
моральних цінностях, буде і надалі згуртовувати усіх нас у нашій добрій
спільній українській справі.