Про ідеологію, науку, “ad hominem” і т. п.
Приблизно рік тому я зробив зауваження одному українському історикові, що його історіографія з даного питання базується майже виключно на сумнівних джерелах, тобто на переказах сучасників того періоду, при майже цілковитій відсутності особистих свідчень і документів. При цьому додавши, що через це він слабкий історик. Даний історик відповів мені, що мої напади на нього не фактичні, а особисті, тобто “ad hominem”. У відповідь я пояснив, що для мене як юриста це не особисті
закиди. Особистим було би, якщо б я закинув йому, що він піднімає руку на свою дружину,
і через це він слабкий історик.
Щоб не зустрітися з подібними неприємностями чи закидами, я не
користуватимуся в цій статті якими-небудь іменами. Скоріше “homo” в моїх зауваженнях
буде той чи та, кого підозрюватиме сам читач, а справжні об’єкти моїх зауважень
будуть здогадуватися, що я їх зачіпаю, тільки за принципом: „на злодієві шапка горить”.
Основою демократичного суспільства є права і свободи членів суспільства.
Ці права і свободи обмежуються загальним благом. Отже, в юриспруденції є загальне
правило, що свобода слова не дозволяє крикнути “вогонь” у переповненому приміщенні
театру.
У демократичному суспільстві суттю є прагнення правди. У тому
напрямі є певні забезпечення для розвитку науки – тобто наука повинна бути вільною.
Одначе і тут є певні обмеження загального блага. От у Німеччині, з її досвідом
нацизму, кримінально забороняється заперечувати Голокост чи висувати ідеї відновлення
нацизму. Чимало обмежень загального блага накладається і в навчальних закладах державного
фінансування майже усіх цивілізованих країн світу, хоча без кримінальної відповідальності.
У приватних закладах надаються і додаткові обмеження. І це все зовсім нормально.
От уявіть собі, що викладач в єврейському навчальному закладі проповідує, що Мойсей
не був пророком, або в католицькому навчальному закладі вчать, що Ісус не був Сином
Божим.
Чомусь так повелось серед т. зв. лібералів, а в тому числі серед
українських лібералів (західних чи львівських), що в науковому закладі не може бути
ідеології. Що це таке – “ідеологія”? Ідеологія
– це прямо сукупність ідей, що характеризує людину, групу, культуру або політичну
партію. Ні провід католицький, ні провід юдейський не дозволять, щоб у їхніх навчальних
закладах була відсутня їх релігійна ідеологія.
У критиці західних лібералів, подібно, як колись від радянських,
а сьогодні від російських, дістається українській національній ідеології, яку я
дозволю собі назвати націоналізмом без негативів, приписаним йому противниками.
Український націоналізм ніколи не був шовінізмом. Тоді чому така упередженість до
української національної ідеології?
Цікаво є те (яка іронія!), що навіть найбільш завзяті українські
критики національної ідеології майже при кожному виступі підкреслюють, що
вони патріоти, і деякі навіть схиляються перед радикальним націоналізмом Івана Франка.
Також наголошують свою релігію-ідеологію християнства, а то і більш доктринарний
його прояв – католицизм. Слід, мабуть, нагадати, що Іван Франко мав великі суперечності
з Католицькою Церквою, навіть із самим Митрополитом Андреєм Шептицьким, і що ці
суперечності довели до того, що за відсутності Митрополита Андрея, який впливав
своїм холодним розумом на інших священнослужителів, Українська Греко-Католицька
Церква відмовилася поховати Івана Франка. Хто тут завинив – незрозуміло. Франко
був християнином-гуманістом, але не бачив любові до власного народу у Церкві.
Я вважаю себе відносно теж ліберальним у понятті людському
– допомоги ближньому чи безпосередньо, чи через соціальні програми. Мені не перешкоджає
у цьому моя українська націоналістична ідеологія. Фактично це не виняткове явище.
Блаженніший Патріарх Йосиф Сліпий, який за свою Церкву і свій народ карався 19 років
у радянських таборах, писав таке у своєму Заповіті:
“Навчіться тут, що все своє рідне треба любити, хоч би було воно
і бідне, і людьми призабуте чи навіть погорджуване. Любіть свій нарід, за нього
постійно моліться, для нього працюйте, вчіться і жийте! Любов Батьківщини є природним
обов’язком кожної людини. У християн є вона чимось вищим, а саме надприродною релігійною
повинністю, що опирається на об’явле-ній науці. Та релігійна повинність походить
із заповіді Божої – пошани і любови до батьків, а остаточно виростає з великої і
загальної заповіді любови до ближнього, яка домагається, щоб ми любили всіх людей,
одначе, щоб особливою любов’ю любили найближчих ближніх... а наближчими ближніми
є наші батьки і Батьківщина. Батьківщина – це наш край, наша мова, наша історія...”
Тому я звертаюся до українських західних лібералів. Ведіть свої
бої з нищівними ідеологіями – типу фашизму, комунізму. От, наприклад, запропонуйте
на початок у більш національно розвинутих областях України на законодавчому рівні
заборонити комуністичну партію. Але лишіться українського націоналізму. Він сьогодні
потрібний для нації, яку намагалися століттями знищити. Вашою непродуманою писаниною
ви контрапродуктивні – викликаючи іноді навіть екстремізм. Ви чомусь любите всіх
людей у світі, тільки не своїх українців.
Аскольд Лозинський