День Батька, після Дня Матері
Walter Cap
Цього року, як і кожного,
прорекламували, відсвяткували День Матері й понаписували чимало. А згодом –
День Батька. Було й спільне святкування, особливо громадське. Все одно, на
першому місці – завжди мати. А далі батько. Така традиція має свої підстави –
біологічні й культурні, а українські позаяк. День Матері встановлено на світі
багато років раніше, ніж хтось додумався “звеличати” теж батька. Хтось з
істориків твердить, що це була одна дочка, щоб бодай дещо “збалансувати” новий
сімейний звичай між матір’ю і батьком. Інші твердять, що День Батька видумав в
Америці один бізнесмен. Про американських бізнесменів є приповідка: за доляри
він свою маму продасть. (Про батька ніхто таких приповідок не створив. І чи це
не свідчить про його “дисконтову” ціну?) Той бізнесмен був продуцентом
краваток, а його бізнес занепадав. І від першого Дня Батька бізнес краватками
що рік – то кращий, бо що подарувати батькові на Свято Батька? Краватка
ідеальна! Ідеальніша від шкарпеток, які треба часто прати.
Відколи встановлено
День Батька, відтоді виринула ще інша проблема – ідентифікаційна. Бо до того
часу ніхто собі голови не сушив, хто був батьком, а хто т. зв. батьком, або ні.
Бо щоб бути батьком, треба матері, і треба довести, що ти батько. Але як?
Спитатися матері? Ризиковна справа. Донедавна була. Сьогодні можна зробити тест
DNA і встановити на 99,99999 відсотків, чи батько є батьком дітей матері. Можна
взяти навіть волосину, не конче з того сексуального батьківського місця, а з
голови, як батько не лисий, і лабораторія доведе, чи ти батько своєї дитини, чи
ні. Навіть є т. зв. “реаліті шови” на ТБ. Які драми! Море сліз проливається! Бо
є випадки, де батько хоче бути справжнім батьком дитини, а є, де не хоче бути. І
навпаки, де мати хоче, щоб нею вибраний хлопець був батьком, а теж є, що не
хоче його визнати батьком своєї дитини.
Такий випадок
“реаліті шов” заіснував у нашій громаді, і не тільки. А в історичному аспекті.
І діаспорно-державному.
Ось жила-була жінка,
гарна, як циганка Аза, татарського шляхетського роду, популярна екзотична
танцюристка. Жила в Англії, зналася зі славними людьми. Навіть з гетьманичем
Данилом.
У Канаді народився їй
син. І коли вибухнула ненька-Україна й показалося, що вона не експолює, як
бомба, мама сказала синові, що його батько – гетьманич Данило. Син так взяв до
серця своє походження, що поїхав з сім’єю в Україну, з задумом навести лад і
порядок, як колись гетьман Скоропадський завів в Україні під час Першої
світової війни. Але за ним не пішла німецька армія, як за його мнимим дідусем,
і мав, і має проблеми з визнанням свого гетьманського статусу, як упівці і
дивізійники з визнанням статусу борців за Україну. Він теж про своє походження
повідомив сестру гетьманича Єлисавету, яка живе у Швейцарії. Вона навіть
врадувалася, що буде продовження роду Скоропадського, й тільки зажадала тесту DNA. І
тест виявив, що показник його гетьманського походження, сказати б по-народному,
є “гаф-на-пів”. Тобто, іншими математичними словами, якщо населення Землі в той
час було два мільярди, а з того один мільярд мужчин, то його батьками могли
бути 500 мільйонів. Отже, проблема не до розв’язання.
Батьківська проблема
існує навіть в нашій неньці-Канаді сьогодні. Один мусульманин має дружину,
родину й, захотівши бути супербатьком, взяв шлюб з іншою мусульманкою. Справа
опинилася в суді. Суддя проголосив, що канадське законодавство не дозволяє на
многоженство, але не забороняє більше, ніж один шлюб, відповідно до релігійних
вірувань – це свобода людини! Отже, ця справа батьківська до розв’язання тільки
перед Аллахом.
Розповідав мені
колись один батько, який став дзядзьом, про його місце батька в його любій,
дорогій сім’ї: на першому місці – наймолодший син, далі – старший син, відтак –
дочка, далі – собака, кіт і десь там його місце...
Ось ще одна
батьківська проблема. Зустрічаються друзі під церквою в неділю.
Один з них дуже
сумний.
– Чого ж ти
зажурився? – питається його друг.
– Як чого? Син
жениться!
– То чому не радуєшся
з такої оказії?
– Бо він жениться з
мужчиною...
Щоб якось потішити
свого друга, питається:
– А він бодай наш?
Проблема: хто з них
буде батьком, а хто мамою? Чи в них День Матері і День Батька можна злучити
разом, чи святкувати два рази?..