“Людям радість”
Під час мого побуту в Києві у 1968 році
я вперше ознайомилася з творчістю Марії Приймаченко. Коли я відвідувала студію
ім. О. Довженка, хтось напхав мені повні кишені вирізок зі стрічок фільму про
творчість цієї мисткині. Оглянувши ці маленькі картинки, я зразу захопилася
їхньою безмежною фантазією і багатим колоритом.
Марія Приймаченко
народилася у 1908 році в поліському селі Болотня на Київщині. (Помела в
родинному селі у 1997 році.) Виростала в хаті народних мистців: батько був
теслею, а мати – талановитою вишивальницею. Вони передали Марії любов до
рідного мистецтва.
В дитинстві Марія
хворіла на поліомієліт, і через це їй довелося все життя ходити на милицях. Хвороба
зробила її не по-дитячому серйозною і спостережливою. Мисткиня змалку
захоплювалася гармонією і колоритністю природи навколо неї і почала малювати.
У 30-их роках у Києві
звернули увагу на талановиту Марію Приймаченко і прийняли її до
експериментальної майстерні при Київському музеї українського мистецтва. Швидко
почали експонувати її праці і в інших столицяx Європи. Коли Пікассо побачив малюнки Марії Приймаченко, сказав, що
“схиляється перед чудом-мистецтвом геніальної українки”. На Всесвітній виставці
наївного мистецтва в Белграді Марія отримала золоту медаль. В Україні мисткиня
одержала Шевченківську премію за групу картин під назвою “Людям радість”.
Творчість Марії загадкова, її стиль не подібний до нікого іншого. Протягом
цілого життя мисткиня не змінювала свого стилю. В усіх малюнках помітний вплив
народної творчости і мотиви з праісторії України.
Марія дає картинам
дотепні назви, підписує їх народними приказками чи ритмічними розмовними
рядками, як, наприклад, “Квіточки-весняночки несуть дітям крашаночки” або
“Чотири п’яниці ідуть на птиці”. Вона часто придумує тваринам дивовижні назви:
“Горботрус”, “Чуліндра” чи “Носороб”.
Кольори в мисткині
інтенсивні, сонячні. Барви – сміливо поєднані.
У ранніх часах бачимо
в малюнках Марії Приймаченко переважно квіткові та пташині мотиви. Вся площина
картини покрита граціозним, повторним ритмічним орнаментом на кольоровому тлі. Фантастичні
квіти наче рухаються, пливуть. Бувають і центрально букети у вазоні, подібні до
старовинного дерева життя. В Марії квіти часто олюднені, у них людські очі й іноді
обличчя. Між квітами появляються казкові птиці. Бувають і тварини – леви, мавпи
чи слони, такі, якими вона їх уявляла.
У 70-их роках Марія
Приймаченко починає малювати сюжетні картини з такими назвами: “Сватав Іван
Галю”, “Сидить баба на печі, пряде куделицю”, “Весілля” та ін. Ці малюнки
покриті деталями якоїсь події. Наче на фільмовій стічці, зображені люди, коні,
хати, птиці на небі, риби в річці, трава, квіти, зрілі плоди на деревах. Люди в
народному одязі спокійні. Людські постаті завжди обличчям звернені до глядача
або намальовані в профілі. Образ упрощений, двовимірний. Побутові сцени
віддзеркалюють єдність людини з природним світом.
У пізніших роках
бачимо в Марії Приймаченко більше великих, химерних тварин. Звірята у неї
олюднені, з людськими обличчями, в деяких капелюшки на голові. Тварини
переважно приязні, веселі. Тільки у воєнні роки на малюнках появляються
стахітливі звірі в темних кольорах. На картині “Будь проклята війна. Замість
квіток ростуть бомби” вся поверхня і весь страшливий, зубатий звір покриті
бомбами, такими, як їх Марія уявляла.
Згадала мисткиня
також і про трагедію в Чорнобилі. Є у неї малюнок, який назвала “Чорнобильський
краб. Кожного українця за серце шкрябає, що аж болить”.
Марія Приймаченко,
крім картин, залишила багато ілюстрацій у книжках, особливо в дитячих. Мисткиня
також розмальовувала кераміку, якої, на жаль, залишилось дуже мало.
Канадська Українська
Фундація КУМФ запрошує на відкриття виставки малюнків Марії Приймаченко 20
вересня, о 3-ій годині пополудні. Виставка триватиме три тижні.
Ліда Палій