І
один у полі воїн...
Пам’яті Опанаса Заливахи
Богдан Головацький
Відомо, є особистості, котрі роблять
великі наукові відкриття, ставлять рекорди, відкривають нові планети й нові
горизонти, а є, що стають символами – символами мужности, нескорености, духу,
любові до ближнього, до Батьківщини, як незгоряюча, неопалима купина, символами
безкомпромісної боротьби і одночасно творцями нових ідей, нових понять і
категорій.
Такі особистості
стають дзеркалом поведінки, совістю народу, з якого походять, прикладом до
наслідування та гордістю нації. І такі особистості особливо потрібні саме тоді,
коли народ і нація приречені на цілковите знищення, на асимиляцію, і вже немає
з того виходу, як Боже Провидіння простягне руку спасіння, і на арені битви за
волю постануть імена ГЕРОЇВ, котрі запалять іскрами незламности, іскрами віри в
перемогу правди мільйони сердець. Це ті, які стають прометеями спасіння,
прометеями думки і будівничими свідомости.
Без сумніву, до
когорти таких особистостей належав і св. п. Опанас Заливаха, правдолюб,
патріот, борець і вірний син України, духовне становлення якого було важким і
тернистим, що згодом переросло у високу професійну творчість, хто постійно
шукав нові образи, нові ідеї.
Опанас Іванович
Заливаха народився 26 листопада 1925 року в с. Гусинка, що на Харківщині. У
1933 році сім’я Івана Заливахи, рятуючись від голодної смерті, переїхала на
Далекий Схід, до Приморського краю, де і минули дитячі роки Опанаса.
З 1944 р. навчається
в Іркутському художньому училищі, а з осені 1946 року – в Ленінградській
Академії Мистецтв.
У 1948 р. його
відраховують з Академії за антирадянську громадську позицію.
З 1953 р. – продовжує
навчання в Інституті живопису, скульптури та архітектури ім. Репіна.
З 1960 р. – працює в
Тюменському художньому фонді (Західний Сибір).
Восени 1961 р. –
переїздить на постійне місце проживання до Івано-Франківська, де в квітні 1962
р. влаштовує свою персональну виставку, яку за кілька днів по відкриттю за
наказом КДБ закрито.
Вже у 1962 р. –
знайомиться в Києві з середовищем “Клубу творчої молоді”.
Весною 1964 р. –
спільно з Аллою Горською і Людмилою Симикіною створюють вітраж на шевченківську
тематику для Київського Університету.
У серпні 1965 року –
арештований разом з Іваном Світличним в Івано-Франківську, а вже у березні 1966
р. засуджений на п’ять років тюремного ув’язнення, котре відбуває в Мордовії в
таборі № 11, с. Явас, до осені 1970 р.
Після звільнення – з
1971 р. працює спільно з Софією Карафою-Корбут у галузі книжкового оформлення у
видавництвах “Веселка” та “Каменяр”. Одночасово працює і в станковому малярстві,
експериментує у створенні станкової та монументальної пластики.
У 1980-х роках –
працює над проектами дизайнерського оформлення інтер’єрів різних кафе,
ресторанів та інших громадських приміщень.
У 1988 р. – після
багаторічної заборони влаштовано його персональні виставки в Івано-Франківську
та Львові, а в 1989 р. – у Києві, в Музеї Т. Шевченка.
Від цього часу Опанас
Заливаха – активний учасник всіх регіональних та крайових виставок в Україні та
поза її межами (Торонто, Лондон, Нью-Йорк).
Багато хто знав
Опанаса Заливаху, відчували в ньому якусь внутрішню спорідненість із Тарасом
Шевченком. Одному і другому було заборонено писати й малювати, тому таким
близьким і зрозумілим був для нього наш геній і пророк.
Кредо мистця ми
знаходимо в чітко висловленому діалозі в листі до друга-однодумця: “...ритмів,
одкритих очам і серцю вкраїнця, шукаю, жерців архаїчне надбання, забуте
нащадками пізнього стилю сучасного...” та: “Мистець є мітотворець, що проявляє
себе в образній тріаді – особистість, національність, вселюдськість”. Ось чому
він – у постійному пошуку нових образів, нових художніх ідей. Роботи його
стилізовані, площинні та складаються з багатьох архаїчних і теперішніх
символів, знаків, людських облич і фігур, орнаментів з духу і плоті, об’єднані
в часі і просторі, насичені кольором і без. Все продумано, зважено і завершено.
Емоційна вартість дещо спрощених, декоративних, часом напівабстрактних форм –
вражаюча і незабутня. Вартість його праць зростає через наповнення їх сюжетним
змістом, вони хвилюють нас кольоровими співвідношеннями і пластикою ліній,
примушують глядача переживати, не залишають його байдужим.
Це є дуже стисла і
коротенька, але загальна ознака творчости Опанаса Заливахи. Одне без сумніву:
його твори є виразом суспільно-політичним та національно самостверджуючим інструментом. Опанас Заливаха поєднав у собі
мистця чести та людину бездоганної громадянської поведінки, коли совість і
творчість перебувають у гармонійній єдності. Його громадянська позиція мистця
та виразно національні устремління стали приводом для переслідування, а праця
над трагічно відомим проектом Шевченківського вітражу для Київського
Університету у групі Алли Горської, Людмили Семикіної і Галини Зубченко стала
згодом причиною для його ув’язнення.
Особливо значущим і
окремим місцем у творчості Опанаса Заливахи є тема “малої зони”. Тут варто
нагадати, що надзвичайно широка гама його творчих образних узагальнень
викристалізувалася в його табірних малюнках і графіці.
Опанас Заливаха був
неабияким графіком, хоч це сталося через вимушеність, бо жандармська заборона
малювати і писати лише зміцнила його уяву і думку та розвинула його власну
індивідуальність і стиль. Через фізичну заборону робити те, щоб він бажав, доля
привела його до кишенькової графіки.
Пізніше, на волі,
більшість мистецьких тем, що їх створив Опанас Заливаха у часі заслання, стали
основою його монументальних праць. Все його життя і його творчість наскрізно
пронизані тепер релігійною свідомістю, звідти його почуття, думки, діла. Чи то
в портретах, чи в Євангелійних сюжетах,
все наповнене якоюсь печаттю святости, духовної сили.
Пізнавальність його
живо-писного стилю очевидна, його не можна не впізнати. Його полотна наповнені
якимось особливим внутрішнім звучанням, українізмом, філософським власним
світосприйманням, а любов до України розбудила в ньому особливу Заливахівську
самобутність та ідентичність.
На закінчення нехай
оця маленька і скромна, але направду щира згадка про сітлої пам’яті Опанаса
Заливаху буде нев’янучою квіткою пам’яті на знак щирої і заслуженої пошани до
мистця, колеги, філософа, патріота і Людини з великої літери.
Матеріли для
написання цієї статті використано із альбому “ОПАНАС ЗАЛИВАХА”, Видавництва
“СМОЛОСКИП”, 2003 р. і журналу
“СУЧАСНІСТЬ”, число 6, 2005 р