Візії для Церкви і нації
У чималій творчій спадщині теоретика консерватизму, видатного
політичного діяча початку минулого сторіччя В’ячеслава Липинського
релігійно-церковна тематика посідає чільне місце. Відомий мислитель був
переконаний, що релігія, інститут Церкви мають стати наріжним каменем духовного
життя України як самостійної держави. Свої міркування щодо місця і ролі релігії
та Церкви в суспільстві В. Липинський оформив у невеликій книжці “Релігія і
Церква в історії України”, яка вперше побачила світ у 1925 році.
У незалежній Україні працю В. Липинського у 2010
році перевидали його земляки – волиняни.
Луцьке видавництво “Терен”, випускаючи у світ книжку, справедливо
зазначило в анотації, що з огляду на сучасну міжконфесійну проблематику
по-гляди В. Липинського на історію розвитку релігії і Церкви становлять
особливий інтерес, шляхи розв’язання міжконфесійних суперечностей, окреслені
автором, і сьогодні можуть стати тим дороговказом, що веде до єдиного
українського храму.
Слід відзначити, що цінність думок В.
Липинського передусім у тому, що висловлені вони не лише людиною ерудованою і
авторитетною, а й глибоковіруючою, не байдужою до майбутнього Християнства,
Христової Церкви в цілому та Української Церкви зокрема.
Зрозуміло, що суттєвий відбиток на зміст книги
мав тодішній бездержавний статус українського народу та існуюча
церковна-релігійна ситуація. Однак при цьому читача не може не вразити
суголосність його ідей із сьогоденням. Без сумніву, це свідчить про
непересічність постаті В. Липинського як релігієзнавця і дослідника історії
Церкви.
Ключовим твердженням згаданої праці можна
вважати слова про важливість релігії у громадському і політичному житті. Релігія
– це “добро, яке треба всіма силами берегти, хто хоче організованість, єдність
та силу своєї громади (своєї нації і держави) установити і збільшувати”. На
цьому твердженні тримається каркас усіх його подальших роздумів.
Відзначаючи величезний внесок Християнства у
державне, політичне і культурне самоствердження Київської Русі, В. Липинський
пояснює візантійський вибір князя Володимира. У його добу Християнство ще не
було розділене, а в догматичні дискусії, що на той час розгорнулися між Римом і
Константинополем, він не встрявав. Правитель древньої Української держави не
був теологом, а насамперед був державним мужем і політиком. А отже,
візантійську модель Християнства Володимир прийняв тому, “що воно своєю вищою,
в порівнянні з поганством, культурою, своєю духовною і організаційною єдністю
скріпляло єдність державну – політичну і національну, – а не руйнувало її своєю
некультурністю, дезорганізованістю і анархічністю”.
І що суттєво, вибір на користь Візантії, а не
Риму, був зумовлений тим, що, запрошуючи звиклих до залежності від світської
влади грецьких єпископів, руські князі мали можливість уникнути “тих клопотів й
іноді гострих конфліктів з духовною владою, які зі своїми латинськими
єпископами мали сусідні князі польські”. Проте, зазначав В. Липинський, цей
вибір, що узалежнив релігію і культуру від світської влади, фатально відбився
на майбутньому української нації.
У подальшому В. Липинський неодноразово
наголошує на розмежуванні світської влади від духовної, що, на його
переконання, є запорукою для формування здорових засад існування української
нації і держави.
Чимало уваги автор приділяє поділу Української
Церкви на Православну і “Уніатську” (Греко-Католицьку), що, на його думку,
стало віддзеркаленням геополітичного становища України, яка була і залишається
відкритою як для східних, так і західних впливів. У цьому контексті актуальними
вбачаються такі міркування автора. Зокрема, він вважав, що як православ’я на
Сході України, так і католицизм на її Заході під плином часу стали “вірою
народних мас, вірою дідів і прадідів”. Більше того, він наголошував, що
гармонійним сполученням впливів Сходу і Заходу Бог вказує нашій нації її
духовний шлях.
На цьому шляху є дві цілі, яких не слід
ототожнювати. Перша – це досягнення повної єдності між церквами східної і
західної традицій. В. Липинський вважав, що досягнення цієї мети виходить за
межі можливостей нашої нації, а може здійснитися виключно добротою одного Бога:
“І не тільки як римо-католик, але і як українець думаю, що бажання здійснити цю
ціль нашими словами українськими, бажання сполучити “людською радою” в одну –
західну чи східну – Церкву всіх православних і всіх католиків в Україні треба
вважати гріховною гордістю та загонистістю людською, якої вже стільки було в
нашій історії і яка тільки боротьбою, ще більшим роз’єднанням і вкінці руїною
нашою національною кінчалася та все мусить кінчатися”.
Друга ціль – прагнення до єдності церков. У
цьому прагненні і “єсть наше покликання; в ньому захована духовна суть нашого
національного існування, його живчик, ритм і динаміка. Маючи у своїй нації і
Схід, і Захід, і одну, і другу Церкву, і один та другий, – то ці, то інші форми
приймаючий і сам в собі непереможний історичний напрям, – ми мусимо, коли
хочемо бути нацією, ці два напрями під гаслом єдности та індивідуальности нашої
національної в собі весь час гармонізувати. Без такої гармонізації ми гинемо як
нація...”
Як своєрідний заповіт сучасному поколінню
українців служать такі слова В’ячеслава Липинського: “Отже, щоб бути українцями
і щоб була Україна, держімося кожний своїх традиційних основ, своїх коренів,
кожний в організації своєї Церкви, і на ґрунті своєї традиційної культури
змагаймо до гармонійного наближення себе до наших земляків другої Церкви,
другої культури. Іншими словами, не перетягаймо їх силоміць до себе, а себе
наближаймо до них”. У цих словах – безумовна мудрість.
У центрі уваги мислителя була проблема
автокефалії. До цієї теми доцільно звернутися ще й тому, що деякі сучасні
автори намагаються долучити думки автора для підтвердження своїх суб’єктивних
поглядів на це непросте як для православ’я питання. У своїй книжці В.
Липинський висловлює припущення про можливість утворення Патріархату
“Православної Церкви Української, Великоруської і Білоруської”. Навіть
допускає, що “спільний для нашого Сходу Патріарший Стіл” буде в Києві, де
хрестилася Русь.
Це дало привід окремим апологетам нинішньої УПЦ
в єдності з Московським Патріархатом заявляти, що на практиці цю ідею вже
реалізує предстоятель Російської Православної Церкви Святійший Патріарх Кирило.
Переконаний, що для таких припущень немає
серйозних підстав. Дедалі більше відомих богословів і церковних діячів вважає,
що так звана “симфонія”, яка настала у взаєминах між РПЦ і офіційною владою в
Росії, насправді має конкретну назву “рускій мір” і зводиться до поширення
російських політичних, економічних і культурних впливів на країни колишнього
СРСР. Це лише поглиблює протиріччя у православному світі, зокрема в
українському православ’ї, значна частина якого не сприймає “руского міра” і
прагне здобути власний Патріархат для Української Православної Церкви. А тому
втілення цієї ідеї В. Липинського відкладається на далеке майбутнє.
Як бачимо, візії В. Липинського органічно
увійшли в сучасний контекст релігійно-церковної пробле-матики, а тому цілком
можливо, що врешті-решт будуть реалізовані.
Богдан Червак,
парафіянин Церкви Святого Миколая Чудотворця
на Аскольдовій Могилі
PHOTO
В’ячеслав
Липинський