Незабутній злочин ХХ століття
Цього року українці в
Україні та українські громади в діаспорі відзначають 75-ту річницю Голодомору-Геноциду
в Україні у 1932-1933 рр. Час спливає, залишається все менше і менше свідків наймасштабнішої трагедії людства.
Сьогодні потрібно донести сучасному світові якомога більше свідчень про цей
страшний час, про це повинен знати кожен і передати майбутньому поколінню.
У редакції “Нового
Шляху” Леся Панько провела розмову з Миколою Латишком – одним із свідків цієї
сумної сторінки в історії українського народу.
– Пане Латишко, Ви родом з Херсонщини. Через постійні утиски радянської влади Ваша родина переїхала на Чернігівщину, а пізніше на Сумщину. Що Вам, малій дитині, яка стала свідком тих трагічних 1932-1933 рр., закарбувалося у пам’яті, і яким чином вдалося вижити?
– Ще у 1929 році на хуторі розкуркулили мого діда Дмитра і з родиною
вивезли на Сибір, а я з батьками, братом і сестрою переїхали в село Іванівка на
Херсонщині, де батько працював вчителем. Тут і пережили ті страшні 1932-1933
рр. У той час не вистачало вчителів, і таким чином наша сім’я не була вивезена
на Сибір, а залишилася в селі. Мені, 7-річному хлопцеві, важко було зрозуміти
все те, що відбувалося, але закарбована в дитячій пам’яті страшна картина
збереглася і до сьогодні. Працюючи вчителем, мій батько отримував харчові
порції на проживання. Вони були малі, але давали можливість не вмерти з голоду.
Колгоспники, які пішли працювати у колгосп добровільно чи примусово,
повинні були заробляти трудодні, працюючи на державній землі. У той час були і
одноосібники – люди, що самостійно працювали у сільському господарстві, але для
них була визначена норма, яку вони із зібраного урожаю повинні були повернути
державі. На початку того, що залишалось, селянам вистачало на харчування, а
решту зберігалось на насіння. У короткому часі вийшов інший закон, в якому була
збільшена норма віддачі врожаю, і цієї норми люди не змогли вже виконати. Зрозумівши
ситуацію, селяни почали рештки ховати. Тоді радянська влада створила бригади,
які проводили перевірки і знайдене забирали у людей, а тих, що протестували,
били або й навіть забивали на місці, багатьох було вивезено на Сибір.
Прийшла зима 1932 року, люди залишились без харчів. Крім цього, на Сході
України була проблема з огріванням, – лісів майже немає, кругом поля, тому
доводилось палити солому чи будь-що, щоб якимсь чином зігріти хату. Ділитись з
родиною харчами було суворо заборонено, а хто порушував цей закон – потрапляв
до в’язниці.
Одного дня мій батько повернувся зі школи дуже засмученим, бо опустіла
школа – одні діти хворіли, другі з голоду опухли, а інші вже померли. Батько
почав переживати за свою родину, що в тій ситуації йому можуть
перестати платити, і він вирішив піти в сільську раду, щоб вжили якихось
заходів, бо діти гинуть з голоду. Там батька тільки насварили і сказали, що
ніякого голоду немає, і про це взагалі не можна говорити. Мама порадила
батькові підійти до цієї справи з ідеологічної сторони – що радянська влада
втрачає майбутніх піонерів, комсомольців і комуністів. Цей сценарій запрацював:
через два-три дні привезли до школи польову кухню, і діти, які приходили до
школи, могли отримувати гарячі сніданки. Це врятувало багатьом дітям життя.
Брати додому залишки їжі категорично заборонялося.
На околиці села, у
землянках, зберігалися примусово забрані харчі, які цілодобово охоронялися. Сталін
навіть видав закон про п’ять колосків: того, хто вкраде п’ять колосків, –
розстріляють. Це був антиукраїнський терор і масове винищення українців за
національною ознакою.
Зимою кожного дня
вранці біля кожної хати зупинялися сани, запряжені одним конем, і чоловік
підбирав трупи, які виносили, та відвозив на околицю села, а навесні їх палили.
Дехто не віддавав своїх родичів, а захоронював на подвір’ї чи в саду або на
городі. Священикам було заборонено проводити похоронний обряд.
Наша родина пережила
зиму, і навесні ми з братом ходили по полі – збирали колоски, зерно, картоплю,
а пізніше появились лопухи, кропива, з яких
мама могла варити суп.
Через зиму багато плюдей померло, а ті, які залишилися, були хворі. Настав час
посіву, а виявилось, що в поле не було кому йти. Та радянська влада знайшла
вихід – вони почали привозити з Росії людей і поселяти у спустошені хати і
таким чином розв’язали проблему.
– Чи можливо було виїхати в ці роки із села до міста і отримати хоч якусь
допомогу?
– На той час існувала так звана прописка – у паспорті було зазначено місце
проживання, так що в місті отримати працю було неможливо, і якщо міліція
спіймала селян, то відправляла їх назад у село. Батьки, щоб врятувати дітей,
привозили їх у місто і там самих залишали. Таким чином небагатьом
дітям вдалося врятувати життя.
– Пане Латишко, Ви – непересічна людина: тридцять років у
Канаді пропрацювали вчителем, викладаючи фізико-математичні предмети, але Бог
нагородив Вас талантом співака і поета. Ви видали збірки своїх поезій. Коли
читаєш їх, відчуваєш, як вони насичені любов’ю до України, тому Вам, мабуть,
нелегко спостерігати усі ці негаразди, які сьогодні мають місце у нашій
Батьківщині.
– Намагаюсь завжди дивитись позитивно, бо позитиви ведуть до позитивів, а
постійні невдоволення і нарікання створюють психологічне наставлення, що не
можемо вже нічим допомогти, і це призводить до зневіри та байдужости. Ми
повинні бути горді, що маємо незалежну Україну, своє військо і свободу слова. Люди
мусять переродитися. Вірю, що прийде молоде, національно свідоме покоління з
почуттям єдности і любові до своєї Батьківщини і свого народу.
Трагедія Голодомору, яка була викликана жорстокими діями та політикою
тоталітарного сталінського режиму, має стати попередженням сучасним і майбутнім
поколінням. І дай Боже, щоб це страшне лихо ніколи не повторилося, а свічка
пам’яті про жертви Голодомору нехай ніколи не згасає