Вінніпезька прем’єра фільму „Береза Картузька”
Ярослав
Розумний
У неділю, 23 вересня 2007 р., в
аудиторії Манітобського Музею заходами Провінційної Ради Конгресу Українців
Канади Манітоби та при співпраці Вінніпезького Клубу Професіоналістів і
Підприємців відбулася вінніпезька прем’єра документального фільму „Береза
Картузька” про польський концентраційний табір, рештки якого сьогодні
знаходяться на території Білорусі. У цьому таборі суворого режиму між 1934-1939
роками були ув’язнені тисячі українських інтеліґентів, професіоналів,
свя-щеників та студентів з українських земель, що між Першою й Другою світовими
війнами перебували під польською окупацією.
„Береза Картузька”
– це документ про долю понад п’яти
мільйонів українців, які в результаті альянтської політичної гри у Версалі
опинилися в 1920-1939 рр. у межах польської держави. Це пригадка про
Західно-Українську Народну Республіку 1918-1920 рр., яку на тому мирному
договорі в Парижі було позбавлено незалежности й передано під чуже володіння.
На суто людському
рівні згаданий фільм – це твір про біль сина, батько якого був принижуваний і
зазнав фізичних знущань у цій в’язниці за те, що він – український інтеліґент,
патріот і потенційний оборонець прав свого народу.
І, нарешті, це вияв
громадянського й морального обов’язку українця поза межами Батьківщини зробити
те, чого на Батьківщині його батька ще не робиться, – документувати свою
історію – не для помсти за вчинені кривди, але за людяніший завтрашній день.
Режисером і
продюсером „Берези Картузької” є монреалець Юрій Луговий, член Академії канадської кінематографії і
телебачення, відомий своїм авторством документального фільму „Свобода дорогою
ціною” (Freedom Had A Price, 1994) – про інтернування канадських українців у часи Першої
світової війни та співавторством (зі Славком Новицьким) документального фільму
„Жнива розпачу” (Harvest of Despair, 1984) – про Голодомор-Геноцид в
Україні у 1932-1933 рр. Обидва фільми, важливі за своїм історичним значенням і
перші на згадані теми, здобули понад 12 міжнародних нагород.
Фільм „Береза
Картузька” базований на зізнаннях колишніх в’язнів цього табору, які проживали
в Канаді та США; на матеріалах державних архівів Києва, Львова, Варшави, Мінська та на діаспорних
архівах; на архівних фільмових стрічках і фотографіях, включно з сучасними,
знятими для фільму на місці теперішнього табору; та на інтерв’ю з викладачами
американського, канадського й польського університетів і з білоруським
письменником. Головний матеріал – це зізнання в’язнів і спомини батька.
Вартість виготовлення
цього 55-хвилинного фільму становила понад двісті тисяч канадських доларів. Частина
коштів надійшла від Канадської Фундації ім. Тараса Шевченка, від кредитових
спілок – з Монреалю (Caisse Populaire Ukrainienne) й „Будучности” з Торонто, від читальні „Просвіта” в Lachine (Квебек) і від Філії Українського Національного Об’єд-нання Монреаль. Більшість
фондів була придбана заходами самого продюсера-режисера фільму та походила з
його власних родинних заощаджень.
Під кінематографічним
оглядом – добору, оформлення поодиноких сцен і кадрів та самої композиції – цей
фільм піднесено до майстерного, мистецького й поетичного рівня неочікуваними контрастними
кар-тинами, зізнаннями в’язнів. Фільм перетканий влучними метафорами – ночі,
самотнього трамваю на вулиці невідомого міста в темну дощову ніч, дощової зливи
зі своєю символікою і сліз, і очищення, чи, врешті, зграєю сполоханих гусей. Все
воно, по-довженківськи, якось вплітається або контрастує з настроєм та головною
думкою фільму. Монтажем болючих свідчень в’язнів про знущання табірних
наставників-алкоголіків-садистів над молодими ідеалістами; свідчень,
переплетених докорами, гумором та зневажливими ремарками в бік своїх
наставників і самого уряду Юзефа Пілсудського, режисер досягнув нелегкого в
документальному фільмі розвитку сюжету та зростання драматичної напруги. Ця
напруга переривана вставленими сценами відпруження й остаточного катарсису глядача.
Цілу п’ятирічну історію цього сумної пам’яті
табору, що сам став метафорою насилля над народом, укладено у фільмі в ширший
європейський політичний контекст легковажних жартів переможців над народами; і
як свідка, що ніщо в людських стосунках не міняється й нікого до нічого не
зобов’язує. Так само як трагічно не міняється людська
надія, що зло минулого ніколи не повториться.
Атмосферу й драматизм
фільму підсилено вдалим музичним супроводом молодого тернопільсько-київського
композитора Романа Лугового та читанням дикторського тексту київським актором
Богданом Бенюком.
Фільм закінчується
упадком Польщі у вересні 1939 року, а з нею й тюрми „Береза Картузька”. Після
втечі табірної сторожі вночі розбігаються і в’язні. Багатьох з них пізніше,
після того, як були знайдені польські списки в’язнів, виловлює служба НКВД,
арештовує, а з вибухом німецько-совєтської війни, у червні 1941 р., їх та
десятки тисяч інших вимордовує в совєтських тюрмах на Галицькій землі.