До 100-річчя смерті Василя Доманицького
Павло Лопата
Василь Миколайович
Доманицький – визначний український філолог, історик, фольклорист,
літературознавець, публіцист та організатор кооперативного господарства. Молодому
Василеві минуло щойно 24 роки, а в рідному селі Колодистому, де він народився
1877 року, заснував спочатку позикове і незадовго опісля кооперативне
товариство. Через поради досвідченого лікаря вже тоді хворому на сухоти
Василеві довелося повернутися до батька. Успішно реалізувавши ідею
кооперативного руху, поселився у батьковій хаті, при котрій йому вдалося побудувати
двоповерховий будинок для бюрових потреб кооперативи та просвітницьких справ. Охочі
приходили сюди вечорами на відчити самого Василя Доманицького – колишнього
студента Київської гімназії та історично-філологічного факультету Університету
Святого Володимира, де його учителем був один із кращих істориків Володимир
Антонович (1834–1906). З того приводу навіть батько Василя скаржився своїм
парохіянам, що інколи в церкві появлялося менше людей, аніж у місцевому
просвітницькому клубі.
Як царська поліція, так і місцева влада стали вороже ставитися до цього
громадського діяча. Безсумнівно, почалися переслідування, від яких був змушений
переховуватись, та ще і через те, що займався науковою діяльністю. Він написав
ряд праць з історії, археології, кооперації, друкарства, літератури та
етнографії. Василь Доманицький завше порушував питання про українізацію
сільських громад, запрошував українську інтелігенцію ставати якнайближче до них
і надавати їм національний характер.
Отож, В. Доманицький, як вдалий організатор кооперативного руху, який
охоплював дев’ять навколишніх сіл, фактичний бухгалтер банку, в якому сума
нараховувалась кількома сотнями тисяч карбованців, та опікун “Просвіти”,
правозахисник і навіть лікар-аптекар, потрапив у неласку царської Росії. Конфлікт
його із владою поглибився у 1906 році. Довелось йому таємно добратися до
Петербургу. Поруч з працею літературного редактора газети “Рідна Справа” у
Доманицького зродилася думка про впорядкування та текстологічне опрацювання
поетичної спадщини Тараса Шевченка. До 1907 року появилося друком багато
“Кобзарів” – у Петербурзі, Празі, Львові та деінде. Кілька років невтомний
історик намагався розшукати всі рукописні матеріали Шевченка. Його пошуки
увінчалися успіхами. Доманицький створив текстологічну монографію “Критичний
розслід над текстом “Кобзаря” Шевченка” з поширеними його власними коментарями.
Крім восьми неперевірених поезій та так званих “антибогданівських” з цензурних
причин, всі інші, близько трьохсот поетичних творів, увійшли у згадану книжку. З’явилася
вона у перевиданнях 1908, 1910 років, й останнє видання появилося після смерті
Доманицького. До цього виходу “Кобзаря” 1907 року доклали сил члени
петербурзької “Української Громади”, Товариства ім. Шевченка та члени
спеціально створеного комітету з видання “Кобзаря”. Величезне число науковців,
письменників дуже схвально сприйняли цю книжку Василя Доманицького.
Тільки радянські видавці довгими десятиліттями були невдячними до праці
Доманицького. Ім’я цієї людини постійно замовчувалось, а якщо принагідно
появилася про нього згадка, то тільки як про “буржуазного націоналіста,
буржуазно-ліберального напрямку”. Важливо додати, що великим зацікавленням
Доманицького була постать Марка Вовчка. Коли письменниця померла 10 серпня 1907
року, він добрався до того ж Нальчика – міста, де вона була похована, щоб там
ознайомитися з рукописами авторки, про які написав три розвідки. Не буде зайвим
додати, що не випадково Доманицькому довелось написати й опублікувати чимало
розвідок з історії та археології, виявивши при цьому неабияку ґрунтовність
суджень і поглядів. Тому нормальним є те, що саме Василь Доманицький взявся
переписати “Історію України” Миколи Аркаса, а згодом і видати у першій половині
1908 року. (Про це книжкове видання читайте мою довідку, поміщену на одній із
сторінок газети “Новий Шлях” з датою 21 лютого 2008 року – П. Л.). За всю цю
роботу і феноменально виконану працю, та не тільки, про яку я повище згадав, бо
вона в нього була різнорідною, ба навіть колосальною, Доманицькому було видано
царський наказ на заслання у вологодські північні краї. Але завдяки зусиллям
знайомих і приятелів Василеві його замінили на трилітнє перебування за кордоном
без права повернення додому. Спочатку було місто Закопане, звідки кілька разів
приїжджав до Львова, потім Відень, й остаточно місце його останнього лікування
– французьке містечко Аркашон, де робочих планів у нього не бракувало. Але
постійні життєві маршрути Доманицького – це Київ, Крим, острів Корфу,
Колодисте, Чугуїв, Петербург, з намірами лікування своєї довготривалої недуги,
яка була невблаганною, і врешті смерть, сильніша від нього, схопила його у свої
обійми 11 вересня 1910 року на 33-му році життя. Перевезенням тіла покійного на
рідну Батьківщину займалися батько Василя Микола та друзі по науковій
діяльності. Після двох довгих місяців клопотань покійника привезено додому, але
в Києві його поховати не дозволили, бо так наказав Петербург. Під час похорону
Василя Доманицького в рідному Колодистому навіть священик порушив церковний
канон – настільки він розплакався разом з усіма багатьма присутніми, що й
завершити похоронної відправи не зміг. Коли загортали могилу спочилого, люди
клали квіти та вінки, але виголошувати промови жандарми суворо заборонили. Через
один вінок з “підозрілим” написом на ньому було арештовано чотирьох селян.