Михайло Голинський, героїчний тенор
Його називали “королем українських тенорів”,
“українським Карузо”, спадкоємцем видатних співаків Олександра Мишуги, Соломії
Крушельницької, Модеста Менцинського. Його вітали як короля – у Варшаві,
Львові, Берліні, Одесі, Києві, Харкові, Торонто...
А
він, “блукаючи світами, мріяв вернутися на Гуцульщину – до себе, до Дори, і
тут, серед цілющої природи, між веселими її мешканцями братами-гуцулами
доживати життя”. На жаль, так не сталося... Михайло Голинський знайшов свій
останній спочинок у далекій канадській землі. На цвинтарі в Едмонтоні стоїть
кам’яний хрест із написом: “Михайло Голинський, оперний артист світових сцен”.
Михайло
Голинський прожив довге, цікаве і насичене подіями життя. Маючи літературний
хист, він описав його у “Спогадах”, де подана широка панорама історичних
постатей та подій. Вони були видані у 1993 р., зараз Музично-меморіальний музей
С. Крушельницької у Львові готує до друку друге, доповнене видання “Спогадів”,
що основане на авторському варіанті.
Михайло
Голинський народився в селі Вербівці Городенківського повіту на
Станиславівщині. На п’ятому році життя залишився без батька. Мати, незважаючи
на матеріальні труднощі, послала сина здобувати освіту. Навчався спочатку у
Коломийській гімназії, потім у Станиславові та Львові. Змалку мав чудовий
голос, співав у гімназійних хорах. У старших класах філії академічної гімназії
співав у студентському хорі “Бандурист” як бас-баритон, був солістом хору
богословів Львівської духовної семінарії. Тоді ж доля звела його з відомим
педагогом вокалу Чеславом Зарембою, про якого писав: “Мій перший професор
співу, пізніше – мій дорадник і неофіційний менеджер, а також щирий приятель”.
Саме Чеслав Заремба, прослухавши Михайла, сказав: “У вас є три октави, що є
дуже великою рідкістю між співаками. На мою думку, ви не є бас-баритон, лише
героїчний драматичний тенор. Це властиво високий баритон з блискучою повною
горою і баритоновою серединою”, і щоб переконати у цьому юнака, Заремба місяць
безкоштовно займався з майбутнім співаком, готуючи арію Каніо (опера Р.
Леонкавалло “Паяци”), з якою Голинський дуже успішно виступив нa показовому
іспиті класу учнів Заремби у консерваторії. Відомий у Львові музичний критик
Станіслав Нєвядомський у своїй рецензії написав: “Проф. Заремба має все щастя
вишукувати до своєї студії добрі голоси. Вчора співав на пописі якийсь Михайло
Голинський – феноменальний героїчний тенор. Він вправді ще не вміє співати, але
тяжку для тенора арію Каніо “Смійся, паяц” він блискуче відспівав (на домагання
публіки) три рази, не виказуючи найменшої трудности у тяжкій, високій
теситурі”.
З
вибухом І Світової війни М. Голинський опинився у лавах австрійської армії.
Шляхи війни вели через Ужгород, Сараєво, Мерано, Франкштадт. Голинський був
важко поранений у плече і тривалий час лікувався. У 1917 році був направлений у
Львів канцеляристом лікарської комісії, оскільки вільно володів декількома
мовами. Після розпаду Австро-Угорської імперії зголосився до Української
Галицької Армії. Як особистий секретар отамана Бубели працював у секретаріаті
військових справ у Львові, Тернополі, Станиславові, потім у Вінниці та
Кам’янці-Подільському. Після поразки українських визвольних змагань
повертається до Львова.
У
1920 р. за порадою професора Заремби молодий співак їде до Італії, де вчиться
під керівництвом відомого педагога Едоардо ґарбіна.
Дає концерти в Мілані, Празі, Відні. Після закінчення студій повертається до Львові
і 29 червня 1925 року з великим успіхом дебютує в опері “Паяци”. Відразу після
цього дістає запрошення на виступи до Поморської опери (об’єднання театрів міст
Торунь, Бидгощ, Грудзьонз).
На
Помор’я Михайло Голинський їде з молодою дружиною – піаністкою Галиною
Красноперою, яка була не тільки вірною дружиною та люблячою матір’ю двох його
дітей – Богдана та Мирослави, а також вірним другом, помічником у мандрівному
житті, незмінним концертмейстером протягом багатьох років.
На Помор’ї Михайло Голинський протягом чотирьох
місяців співає в операх “Галька” С. Монюшка, “Кармен” Ж. Бізе, “Тоска” Дж.
Пуччіні. Потім на запрошення диригента Великого Варшавського оперного театру
Еміліана Млинарського їде на гостинні виступи до Варшави. Тут здобуває повне
визнання і завойовує публіку в “Тосці” та “Аїді”. Слава Михайла Голинського
доноситься і на Велику Україну. Запрошення до Одеси, Києва, Харкова він приймає
з радістю. Водночас відхиляє дуже вигідний контракт з Варшавською оперою і
влітку 1926 року вирушає до Одеси.
Перебування в радянській Україні – одна з найцікавіших
сторінок життя співака, описана ним у його “Спогадах”. Там він працював з
перервами чотири сезони (1926-1930). Був прем’єром столичної Харківської опери.
Співав разом з Марією Литвиненко-Вольгемут, Марією Сокіл, Іваном Паторжинським,
приятелював з Антоном Рудницьким, Павлом Тичиною, Михайлом Лебедем, Остапом
Вишнею, відвідував знаменитий “Березіль”, спілкувався з Самокишем і Яворницьким,
зустрічався з Володимиром Маяковським. Голинський високо оцінював діяльність
наркома освіти УРСР Миколи Скрипника у справі українізації. З ініціативи
Голинського у Харкові в 1929 році була вперше поставлена опера
Анатолія Вахнянина “Купало” (Одарка – М. Литвиненко-Вольгемут, Степан – Михайло
Голинський, Максим – Іван Паторжинський).
У 1929 році серед найбільш репрезентативних співаків
Харківської опери М. Голинський брав участь у Днях української культури в
Москві. Після його успішного виступу Великий театр СРСР запросив співака на
гостинні виступи. Він вперше за всю історію московського оперного театру співав
на його сцені українською мовою (Радамес – “Аїда”). Українською мовою співав і
зі сцени оперного театру у Тбілісі (партія Каварадоссі в опері “Тоска” Дж.
Пуччіні).
Після
повернення до Галичини М. Голинський бере активну участь у музичному житті
краю. Преса відзначає його виступи на концертах у честь діячів
української культури, літератури, мистецтва: Тараса Шевченка, Івана Франка,
Богдана Лепкого, Миколи Лисенка, Симона Петлюри у Львові, Коломиї, Станиславові.
Виступає також на сценах оперних театрів Варшави, Львова, Познаня.
Михайло
Голинський завжди відчував нерозривний зв’язок з рідним краєм, Гуцульщиною. Він
мріяв, щоб його діти “виростали не на міському камінні, але на гуцульській
землі” і усвідомлювали, яке у них коріння. Тому у 30-х роках Михайло Голинський
будує власну віллу “Мирослава” (назвавши її на честь своєї доньки) у
мальовничому селі Дора в Карпатах і там з родиною живе до 1938 року. Голинський
пишався тим, що зробив багато добрих справ для Дори та її мешканців – заснував
читальню, подарувавши Дорі особисту бібліотеку, опікувався побудовою церкви,
організовував фестини для молоді, створив “літнискову комісію” для облаштування
побуту відпочивальників, розводив елітні сорти фруктових дерев, роздаючи
саджанці селянам.
У
1939 році М. Голинський виїхав у концертне турне до США і Канади, і з цього
часу починається наступна сторінка його життєвого шляху. Де б не виступав
український співак, від Атлантики до Тихого океану, його спів викликав
захоплення. Його обирають почесним громадянином Оттави і Вінніпегу, вручають
золотий ключ від Торонто.
Туга за Батьківщиною була
невимовною, вона присутня у кожному слові його “Спогадів”. Не судилося Михайлу
Голинському повернутися. Його натомлене серце перестало битися 1 грудня 1973
року.
Та
пам’ять про нашого видатного земляка не вмирає. Свідченням цього стало
відкриття пам’ятного знака, присвяченого Михайлові Голинському, у Дорі, яке
відбулось 13 серпня. Цей знак виготовлений на кошти сина співака Богдана
Голинського. Ініціатором проекту стали працівники Музично-меморіального музею
Соломії Крушельницької у Львові. Активну підтримку та сприяння надала міська
влада Яремчі. На урочистому відкритті була присутня родина Михайла Голинського
– його онука Рома Барнет та правнуки Надія і Микола, які приїхали на це
святкування з Канади, Оксана Величко, онука дружини Михайла Голинського, яка
живе у Львові.
Україна
пишається тим, що має величне сузір’я визначних співаків, які прославили її в
усьому світі. І в цьому сузір’ї сяє зірка Михайла Голинського.
Данута Білавич,завідувач наукового відділуМузично-меморіального музею
С. Крушельницької у Львові
1
- Михайло Голинський
2 - На відкритті пам’ятного знака у
Дорі на Івано-Франківщині. Зліва направо: правнуки М. Голинського – Микола і
Надя та онука Рома Барнет з Канади