Знову за старе?
Богдан Червак, провідник Київської міської організації
ОУН
Під час одного з
телеефірів Президент України Віктор Ющенко як приклад добросусідських, а то й
дружніх взаємин між двома народами назвав взаємини між українцями і поляками. Незважаючи
на складну історію, зокрема збройне протистояння на Волині у 1943 році та
спецоперацію “Вісла”, українцям і полякам, на його думку, вдалося знайти
“історичне порозуміння”, яке дозволяє вибудовувати справжні партнерські
відносини між двома народами і двома державами.
Очевидно, що нині взаємини між Україною і Польщею виглядають набагато
гармонійнішими, аніж, скажімо, між Україною та Росією чи Румунією. Останні,
зокрема, не приховують територіальних претензій до Української держави.
Однак вважати, що між українським і польським народами сьогодні немає
протиріч, а дружні взаємини Президента Ющенка і президента Польщі Качинського
віддзеркалюють атмосферу злагоди й безпроблемности, є передчасним і таким, що
не відповідає дійсності.
Ще не вщухла істерія, пов’язана з намаганнями окремих польських політиків і
державних діячів відзначити 65-ту річницю так званої Волинської трагедії з
метою засудження ОУН і УПА, як на щит піднято нові проблеми, що можуть мати
негативні наслідки для добросусідських взаємин, що існують між Україною і
Польщею.
Нещодавно у Варшаві побачила світ книжка римо-католицького священика
Тадеуша Ісаковича-Залеського “Przemilczane ludobуjstwo na Kresach” (Мовчанка про народовбивство на кресах), сама
назва якої є дуже промовистою. Зрозуміло, що зміст книжки відповідає назві і
йдеться в ній про “злочини українського народу”, які той начебто здійснив і
продовжує здійснювати проти поляків. Крім старих, нафталінних звинувачень у
“різанині” під час Другої світової війни, додалися нові: виявляється, поляків
убивали лише тому, що вони – поляки, а вина за це лежить на… Українській
Греко-Католицькій Церкві, Митрополит якої Андрей Шептицький буцімто закликав
українців вступати до лав СС. Дісталося польській владі та українському
Президентові: офіційна Варшава обвинувачується у небажанні засудити
“народовбивство”, а Президент Ющенко в тому, що “вручає медалі бандерівцям”.
На книжку польського ксьондза можна було і не звертати особливої уваги. Врешті-решт,
сучасна Польща – це плюралістична країна, де кожен має право висловлювати свої
думки, в тому числі щодо українсько-польських взаємин. Проте існують деякі
“але”.
Згадана книжка не просто лежить у бібліотеках та на полицях книжкових магазинів,
а дуже активно пропагується майже всіма впливовими польськими ЗМІ.
Можливо, вперше за багато останніх років до антиукраїнської вакханалії
долучилася Католицька Церква у Польщі. Без сумніву, книжка
Ісаковича-Залеського не лише не сприяє міжконфесійній злагоді польських
католиків і українських греко-католиків, а вбиває клин між ними і церквами. Наслідки
цього можуть бути нищівними як для одних, так і для інших. На цьому важливо
наголосити, оскільки автор, засліплений ненавистю до всього українського, як
правило, не добирає слів. Висловлювання на зразок “вирвали серце”, “розпороли
живіт”, “дерли шкіру”, “вирізали зики”; “різня”, “масакра” вживаються ним
свідомо й покликані викликати ненависть поляків до українців. До речі,
Римо-Католицька Церква жодним чином не відреагувала на писанину її вірного.
Врешті-решт, публіцистика польського ксьондза не обмежується лише
інтерпретаціями історичного минулого й добиранням, а точніше недобиранням
відповідних епітетів. Мета книжки – поставити під сумнів існування незалежної
України в її нинішніх кордонах. Цей автор недвозначно заявляє, що Львів,
Тернопіль і Луцьк мають належати Польщі. Адже, за його твердженням, все, що за
Бугом, – польська земля.
Правда, тут необхідно зазначити, що автор не оригінальний. Чимало маргінальних
польських громадських організацій і партій, громадських та політичних діячів
час від часу піднімають на люди ідею великої Польщі “від моря до моря”. Але
правдою є і те, що ця безглузда ідея дедалі менше захоплює пересічних поляків,
які вже давно змирилися з існуванням Української держави у тих кордонах, які
чинні сьогодні. Натомість книжка покликана реанімувати шовіністичні інстинкти,
не дати їм можливости канути в лету.
У зв’ зку з цим виникає логічне запитання: як реагувати на все це? Не думаю,
що “історичні аргументи” української сторони напоумлять польського українофоба.
Зрештою, наші аргументи давно відомі й не раз озвучувалися під час дискусії
стосовно подій на Волині у 1943 році, операції “Вісла”, польських поховань на
Личаківському цвинтарі у Львові тощо. Єдине, про що хотілося б сказати, то це
про абсурдність звинувачень Митрополита УГКЦ Андрея Шептицького, який на
початку війни, коли нацистський режим набирав сили і майже всі “моральні
авторитети” Європи воліли відмовчуватися, відважився виступити із посланням “Не
убий!”, де є такі слова: “Дивним способом обманюють себе і людей, що політичне
вбивство не вважають гріхом, наче би політика звільняє чоловіка від обов’язку
Божого закону та оправдувала злочин, противний людській природі. Так не є… За
потоптання Божого закону може наступити й наступає Божа кара – найбільше зло і
нещастя для людства”. Коментарі, як кажуть, зайві.
Поки що важко сказати, яким чином бурхлива діяльність польського
письменника в ризах може відбитися на офіційних взаєминах Києва і Варшави. Хотілося
б вірити, що ніяк. Але інцидент із згаданою книжкою та її масовим поширенням у
Польщі має спонукати українську владу до переосмислення думки, що з минулим
українського і польського народів усе гаразд. Мовляв, сторінку перегорнуто, й
можна будувати спільне європейське майбутнє. Так думати – означає втратити
почуття реальности. Процес “примирення” насправді лише розпочався, а не
завершився. За старе знову взялися поляки. Відповідь
– за українцями.