Виклик секуляризації
– тема нового числа “Патріярхату”
На титульній сторінці цього номера “Патріярхату” до
словосполучення “виклик секуляризації”, напевно, варто було б додати знак
питання, оскільки з явищем секуляризації не все так просто, як видається на
перший погляд. Це читач зрозуміє після ознайомлення з тими матеріалами, які ми
пропонуємо. Майже неможливо дати однозначну і вичерпну відповідь на запитання
“Що таке секуляризація?”.
Процеси, які зазвичай
охоплюють цим терміном, неможливо звести до одного знаменника. Вони
відрізняються залежно від країни та суспільства, яке в ній живе. Відповідно, й
наслідки тих процесів різні. Прикладом може бути хоча б Франція з її програмою lact (жорсткої світськості) та
Німеччина, де держава не уникає відносин із Церквою.
Дистанція між Церквою і
державою не є чимось чужим християнській вірі. Своєрідний секуляризм
відчувається у словах Христа: “Віддайте ж кесареве кесареві, а Боже Богові”.
Христос недвозначно говорить, що Його Царство (яке не від світу цього) і
Царство Кесаря – це дві паралельні реальності. Вони немовби зберігають
нейтралітет відносно одна одної. Христос не говорить про їх злиття чи
взаємопоглинання – він каже, що якби Його Царство було від світу цього, то всі
сили небесні воювали б за це. Так виглядає, що секуляризація є наслідком
невиправданого злиття цих реальностей. І з цим багато хто погодиться. Однак де
пролягає межа релігійного і світського? Між політичною та правовою сферами?
Освітньою? Дехто хотів би посунути цей кордон аж до порога храму, підмінивши
ідею секулярної держави державою атеїстичною, в якій невіруючі лише люб’язно
дозволяють жити віруючим.
Чеський священик і дисидент
Томаш Галік зауважує, що такий інтолерантний секуляризм прагне тотально
витіснити релігію із суспільного простору і таким чином сам стає інтолерантною
“релігією”. З іншого боку, пише Галік, багато з того, що ми називаємо
секуляризацією, критикою релігії, навіть атеїзмом, є великим шансом на
розпізнання, очищення та відкриття простору для оновлення нашої віри.
Секуляризація може
допомогти Церкві позбутись того зайвого, що до неї причепилось, але не є
властивим їй. Чи не про це говорив Папа Франциск у своїй промові в Ассізі:
“Церква повинна оголити себе з великої небезпеки, яка загрожує кожній особі в
Церкві, усім: небезпеки світськості”? Залишається, проте, запитання: як бути
християнам у секулярному суспільстві, де держава полишає нейтральне ставлення
до релігії і займає антирелігійну позицію? Чи можливо обмежити християнство
церковним “парканом”? Виходить, що людина в такій ситуації повинна була б бути
християнином у межах храму, удома, а вийшовши на вулицю, ставати атеїстом.
Навряд чи суспільство, яке плекає у своєму громадянинові цю шизофренію, можна
вважати таким, що шанує “світогляд і гідність кожної особи”. Тож мають
слушність ті, хто зауважує, що агресивний, інтолерантний секуляризм перебуває
за крок до войовничого атеїзму.
Українська дискусія про
виклик секуляризму щойно починається, в той час як у західному світі щораз
голосніше говорять про постсекулярну добу.
У принципі, ще не відомо, як ляжуть західні секулярні ідеї на “старі
дріжджі” радянського атеїзму. Але одне відомо напевно – Церква потребуватиме
нових відповідей на щораз нові запитання. Зрештою, нічого нового під сонцем...
Завдання ж журналу
“Патріярхат”, що приділяє особливу увагу внутрішньоцерковним справам та
питанням взаємодії Церкви і суспільства, є подавати зважену і різнобічну
інформацію щодо цих питань. Ми не можемо вирішити цих проблем, проте ми можемо
дати коментарі та думки експертів, які допоможуть краще орієнтуватись і
розуміти ті процеси, що охоплюють Церкву в Україні та на поселеннях.
Приєднуйтесь до спільноти наших читачів і друзів, залишайтесь з нами і в 2014
році та заохочуйте колег і знайомих передплачувати одне з найстаріших видань
УГКЦ!
Анатолій Бабинський