Сторінки ВІРИ КЕ: Хроніка, Коментарі, Різне
Кінець 2005 року – року скорбот
Під звуки “Ай’м дрімінґ оф e вайт Крістмес” закінчувався 2005 рік – “РІК КОГУТА” (за китайським календарем). Рік вогнів, струсів землі, тайфунів, ураганів, повеней, убивств у Іраку, інтриг у цілому світі, політичних непорозумінь у Канаді, затаєних скандалів і примар нових виборів. А однак... А однак... Санта Клауси, одні в окулярах, одні без, одні з великим животом, одні з меншим, відробляли “овертайм”, люди тиснулися у сабвеях, трамваях, автобусах, крамницях і купували, купували, купували, щоб сповнити мрії та бажання дітей, людей, родини, знайомих, для яких Різдво від багатьох літ почало асоціюватися а білим снігом і дарунками. А ми, члени медії, брали участь у ритуальних і надзвичайних подіях, щоб розпочати Новий Рік новими обов’язками, звільнені від залеглих зобов’язань.
Про Олену Телігу. Її
найкраще охарактеризував літературний критик, публіцист, політик та ідео-лог українського націоналізму Дмитро Донцов.
Він писав: “У наш “прогресивний” вік, ... у вік отарности, нищення всього
індивідуального, яскравого, смі-ливого – зір з гордістю зупиняється на
блискучій постаті Олени Теліги, шлях якої
вітрами і сонцем намітив Бог”. Олена Теліга відновила в нашій
літературі містично-войовничий дух старого Києва. Була вона поеткою... на
порозі нової епохи нашої цивілізації, епохи, яку вона викликала і в боротьбі за
яку поклала голову. Нічого плебейського не було в ній, нічого зі скигління
поезії початку ХХ віку... Велика внутрішня сила била з неї, з її творчости,
суворе завзяття, яке відблиском кидав на неї далекий, а потім близький їй “у
боях ранений трагічний Київ”... Олена Теліга з’явилася, спалахнула і згоріла на
тяжкім і сірім, потім на криваво-червонім небі війни і революції, неначе
блискуча звізда, лишаючи, хоч згасла фізично, яскраве світло по собі, яке
палахкотітиме нащадкам.
Олена
Теліга народилася 1907 р. в Петербурзі. Дочка І. Шовгенова. З 1917 р. жила в
Києві, потім переїхала з матір’ю до Тарнова, відтак до Праги на студії, де в
середовищі українських студентів захопилася українством та одружилася з
Михайлом Телігою. По студіях учителювала у Варшаві в українській школі, активно
працювала в громадському житті. З 1939 р. до 1941 р. жила у Кракові, очолювала
мистецьке товариство “Зарево” і була активною в культреферентурі Проводу
Ук-раїнських Націоналістів (pазом з О. Ольжичем). У 1941 р. з похідними групами
ОУН переїхала до Києва, де стала головою Спілки Письменників і редагувала
літературний тижневик “Літаври”, що виходив при щоденнику “Українське Слово”. 9
лютого 1942 р. була заарештована гестапо і кілька днів пізніше разом з іншими
націоналістами – розстріляна. Чоловіка Михайла гестапо замордувало в тому
самому році в Києві, куди він приїхав з Варшави.
Олена
Теліга знала, за що і куди йде! Тому в її путі була велич борців і мучеників за
ідею.
Чи
сучасні політикани і демагоги також готові за ідею вмерти, чи воліють, щоб ідея
вмерла?
Суспільна
Служба Українців Канади в Торонто – це сонячний промінь для багатьох!
У Торонто дуже багато
українців, але не всі молоді, веселі, здорові. Є старші і старі, самотні,
сумні, знеохочені до природи, до тайфунів, уpaганів і взагалі до часів, у яких
вічно треба вважати на дієту!
І тих
людей дуже тяжко нераз витягнути з хати. А однак і вони, і всі, яким ще ніхто
не дав медалі, ще ніхто про них не написав біографії, таланти яких чекають на
відкриття, знаходять радість, зрозуміння, пошану і приязнь у милому будинку
Суспільної Служби Українців Канади на вулиці Блур-Захід, 2445. Там відбуваються
для них різні програми, заняття, прогулянки і гостини, від яких ще ніхто не
дістав тиску крові!
Перед
початком літнього сезону навіть мене запросили на традиційну середу, щоб я
нарешті зрозуміла, чому кривиться середа на п’ятницю?
Ну і
я, як завжди, роздавала медалі... А чому – ні? Кучма також роздавав медалі, хоч
який він був “бізі”...
...Бетховен
був один з архітекторів музичної свободи. Приєднуючи більше і більше тонів до
гами, він довів до т. зв. “ДОДЕКАФОНІЇ” і відчинив двері для музичної
незалежности. Хоч був глухий, він підняв музичну творчість до неймовірної
висоти. ДОДЕКАФОНІЯ – це формалістичний метод у музиці, в основу якого
покладено атональність з 12-тоновoю системою композиції, що зумовлює неначе
беззмістовне, хаотичне звучання. У музиці Бетховена ДОДЕКАФОНІЯ набрала
приголомшливого значення і є золотом найбільш могутнього інтелекту, а не їдкою
кислотою банального композитора.
...Я
є прихильником музики, яку я сам відчуваю, що не є обмежена трафаретами, що є
свобідна. Так, свобідна, дика, нестямна, бурхлива... Суверенна, незалежна,
чудова! Щоб усе до неї асимілювалося, а не щоб вона асимілювалася до всього.
(Гектор Берліоз,
1856 р.)
...Є
один бог – БАХ, і МЕНДЕЛЬСОН – його пророк.
(Гектор Берліоз у
листі)
...Він
є чудовий, неосяжний соловейко, жайворонок – великий, як орел... Його музика
спонукає мене мріяти про казкові
імперії, повні неймовірних, казкових гріхів...
(Поет Генріх Гайне
про Гектора Берліоза)