Ювілей Театру ім. Марії
Заньковецької
Ірина Єгорова
Художній керівник
театру Федір Стригун зiзнався, що святково вбрані актори
сидітимуть на сцені і слухатимуть вітання. З усієї України злетілися до Львова
театрали, щоб поздоровити заньківчан, бо їхнiй театр є першим державним театром
України, заснованим ще у вересні 1917 року.
До
речі, святкуючи свій попередній ювілей, йшла мова про 80-ліття, хоча насправді
театрові було вже 85. Лише кілька років тому голосно заговорили про дійсну дату
народження театру. Хоч, чесно кажучи, старі актори давно вже це переповідали...
А раніше – Боже борони! Хто ж признавався, що народжено театр саме за часів
Центральної Ради? Лише завдячуючи академікові Ростиславу Пилипчику і його учню,
кандидату мистецтвознавства Русланові Леоненко оприлюднили документи, що це
засвідчили і підтвердили: 12 березня 1917 року на хвилі мітингу – перших зборів
українських театральних представників у приміщенні Троїцького Народного Дому в
Києві – постав Комітет українського національного театру, який очолив видатний
драматург, заступник голови Української Центральної Ради Володимир Винниченко. Своїм
основним завданням Комітет вбачав формування “нових ідейних театральних
підприємств” і їх подальше фінансування. Зважаючи на відповідальне завдання,
Комітет взяв участь у створенні державної структури – театрального відділу у
Генеральному Секретаріаті Освіти Української Центральної Ради. Вже влітку
починається робота над створенням у Києві першого державного театру. А у
вересні 1917-го Український Національний Театр постав на базі мандрівного
“Товариства українських артистів під орудою І. Мар’яненка”, а також
музично-драматичної школи ім. Миколи Лисенка. Згодом він отримує назву
“Народний Театр”, а у 1922-му його перейменовано у Театр ім. М. Заньковецької.
Важкі
це були часи, змушували вони вирушати у безконечні мандри – Чернігів,
Кременчук, Харків, Запоріжжя, Дніпропетровськ, Луганськ, Кривий Ріг – близько
100 населених пунктів об’їздили, допоки у 1931 році не отримав театр своє перше
стаціонарне приміщення, а з ним і колосальний мистецький ріст. Колектив
спочатку очолював Панас Саксаганський, а потім Борис Романицький.
У
роки Другої світової війни актори театру спочатку опинилися на Кубані, а потім
поїхали в Сибір. Лише у 1944 році дістався театр свого, як тепер називають,
рідного дому – Львова. Приїхали сюди практично усі провідні митці: Борис
Романицький, Варвара Любарт, Василь Яременко, Надія Доценко, Фаїна Гаєнко,
Володимир Данченко... Згодом прийшли сюди зірки галицького театру Леся
Кривицька і Іван Рубчак...
Сьогоднішніх
зірок теж знає вся Україна. Свій творчий ювілей театр зустрічає у розквіті сил,
у переконливості сценічних втілень. Поруч із корифеями тут працює талановита
молодь, яку готує факультет культури та мистецтва у Львівському Національному
Університеті ім. І. Франка, і знамениті заньківчани, серед яких Богдан Козак,
Таїсія Литвиненко, Григорій Шумейко, Леся Гуменецька, Леся Борковська...
ТЕАТРАЛЬНИЙ ДІМ
Заньківчани
– особлива група крові, однак не відомо, чи досягли б такої групи крові, якби
не приміщення, що має свою давню історію та магічність. Щось таке є в цьому
домі, що, єднаючись з творчою енергією митців, творить особливу духовну ауру і
притягує до себе людей, які, побувавши тут раз, назавжди залишаються
заньківчанами.
Отже,
трохи історії. Львів’янин Станіслав Скарбик отримав дозвіл на початок
будівництва у 1834 році, хоча замислив побудувати театр ще у 1918-му. Перша вистава – “Sluby panienskie” Олександра Фредра зібрала у Львові
увесь галицький бомонд, а вже через рік своїм заповітом Станіслав Скарбик дарує
будинок містові.
Це
був чоловік із непростою долею. Мати Станіслава померла через тиждень після
пологів. Дуже швидко за нею пішов і батько. Хлопчика виховувала тітка
Бельська-Жевуська. Не маючи своїх дітей і пізнавши, що таке, хоч і не бідна, та
все ж таки сирітська доля, Скарбик заповів усе своє майно та гроші на утримання
театру та притулкові для сиріт, при якому існували різні ремісничі школи. До
речі, з його колишньою дружиною пізніше побрався сам Олександр Фредро – відомий
драматург. І це теж говорить, що потяг до театру у Скарбика не був спонтанним,
випадковим. Як стверджує народний художник України Мирон Кіпріян:
–
Оскільки нас єднали зі Скарбиком різні родинні зв’язки, через Свєжавських,
Бєльських, Фредро, я попросив свого приятеля Дмитра Крвавича зробити барельєф
фундатора цього театру, і ми помістили його у нижньому фойє, тим самим
відзначивши 150-річчя з дня його смерті.
Свої
маєтки Станіслав Скарбек досяг завдяки вирощуванню худоби. У родині з нього
насміхалися і говорили: “На балу чи на прийнятті не сідайте біля Скарбека, бо
від нього тхне худобою”. Його це ображало, і через це він нічого не записав
родині у спадок. Однак у цьому і полягав його аристократизм, що він не цурався
чорної селянської роботи, попри те, що був титулованою особою.
Адже
еліта – поняття не титулу, а духовного аристократизму. І нам треба сьогодні
говорити не тільки про збереження театрів у Львові, а про значно більше – що у
всій Галичині існувало багато різних театрів, і було б злочинно не врятувати
їхньої духовної спадщини, яка збагатила світовий театр. Тому треба створити у
Львові історико-театральний музей усіх театрів Галичини – українських,
російських, польських, єврейських, німецьких та інших.
...Сьогодні
дім, який звів Станіслав Скарбик, потребує капітального ремонту. На нього все
обіцяють і обіцяють виділити гроші, та все інші проблеми у держави постають...
“Ваш
театр блискуче поєднав правду, реалізм та народність Марії Заньковецької з
фантасмагорією, експериментом і стратегічним модернізмом Леся Курбаса, –
говориться у привітанні Леся Танюка, голови Національної спілки театральних
діячів України. – Їм обом найдужче боліла українська національна ідея – і це
стало ліхтарем для нас усіх, відданих театрові. ...Україна сьогодні як ніколи
потребує саме вашого театру, вашого стилю, вашої самовідданости. Дай Боже вам здорового
гумору й таланту на наступні десять років, коли ми всією театральною Європою відсвяткуємо ваше 100-річчя”.