Місія Владики
Зречення Патріарха Любомира Гузара з уряду Верховного Архиєпископа Української Греко-Католицької Церкви стало подією, яка вийшла далеко за рамки життя самої Церкви, а відтак стала резонансним явищем у суспільно-політичному житті України. Про “відставку” Гузара мали за обов’язок висловитися владики найбільших християнських Церков, чільні діячі української влади і опозиції, відомі громадські діячі. Безумовно, все це свідчить про беззаперечний авторитет як Патріарха
Любомира, так і Церкви, провід якої він донедавна очолював.
Власне, добровільне зречення Блаженнішого Любомира виявило не
лише високий статус УГКЦ, а й зафіксувало шляхи, якими Церква відтепер
прямуватиме уже з новим очільником.
Парадокс полягає в тому, що всі досягнення Владики неминуче
стануть викликами для його наступника і Церкви загалом. Передусім заслуговує на
увагу сам факт “відставки”. Кардиналові Гузару вдалося здійснити акт передачі
владних повноважень з неабиякою гідністю та благородством, і в час, коли УГКЦ
утвердилася в суспільстві як впливовий чинник духовного, культурного,
церковно-релігійного та суспільно-політичного життя країни. Кожен наступний
Глава Церкви буде змушений пам’ятати про це, щоб, принаймні, зберегти і
примножити той авторитет, що його своєю працею заслужив Блаженніший Любомир.
У цьому контексті не можна оминути проблем, які успадкує
новий намісник церковного Престолу. Очевидно, що з висоти авторитету Гузара їх
розв’язання може видатися простішим, а можливо, навпаки – складнішим, адже
допомога Блаженнішого тепер буде виключно у формі добрих порад.
Передусім ключовим залишається питання набуття Церквою
патріаршого статусу. У 2004 році в Пастирському посланні “Про утвердження патріаршого устрою
Української Греко-Католицької Церкви” зазначалося: “Ми поділяємо переконаність
Патріарха Йосифа, що завершення нашої Церкви патріаршим вінцем є “овочем
дозрілої свідомості” у її Божому Народі. І ми й далі утверджуватимемо в житті
нашої Церкви належні патріархальні структури та патріархальну свідомість”.
Вод-ночас констатувалося, що “без благословення Святішого Отця і без належного
в нас смирення наш Патріархат міг би стати раною в тілі Вселенської Церкви, і
саме це змушує нас бути обачними”. Іншими словами, остаточна розв’язка цієї
проблеми і надалі перебуває в руках Папи Римського. Проте це аж ніяк не
означає, що УГКЦ має перейти на позицію очікування. Діяльність Блаженнішого
Любомира засвідчує, що на шляху до Патріархату необхідно робити дієві кроки в
Україні. Так, саме з його благословення було утворено Патріаршу Курію –
важливий інститут, з допомогою якого Церква сьогодні має можливість здійснювати
свою місію на новому, вищому, “патріархальному” рівні.
Рано чи пізно на шляху до власного Патріархату УГКЦ
доведеться з’ясувати взаємини з Мукачівською Греко-Католицькою Єпархією, яка
перебуває у прямому зв’язку з Апостольською Столицею, а отже, не визнає
зверхності Верховного Архиєпископа УГКЦ. Зрозуміло, що факт існування двох
греко-католицьких церков “свого права” на території однієї держави аж ніяк не
сприяє набуттю УГКЦ патріаршої гідності.
Свого часу Конгрегація Східних Церков підготувала проект
Декрету про утворення Ужгородської Митрополії у складі Верховної
Архиєпископської Церкви, який мав покласти край роздробленості греко-католиків
України. Однак до цього часу цей документ не набув чинності. А отже,
розв’язання проблеми – попереду.
Якщо питання набуття Патріархату і взаємин з Мукачівською
Єпархією можна вважати “зовнішніми”, тобто такими, які слід ставити перед
Ватиканом, то “внутрішні” проблеми доведеться розв’язувати самотужки.
Найнеприємніша з них – це необхідність нейтралізації впливів
“підгорецьких монахів”, або ж так званої “групи Догнала”. Події на
Тернопільщині, коли авантюристи, що поставили себе поза Вселенською Церквою,
спробували у рейдерський спосіб захопити храм Преображення Господнього в
Чорткові, показали, що УГКЦ більше не може легковажити цією проблемою, а відтак
має її невідкладно вирішити. Як і коли це буде зроблено? Відповідь на це
питання значною мірою залежатиме від нового предстоятеля Церкви.
Зволікати ж з цим не можна ще й тому, що із “внутрішньої”
проблема може стати “зовнішньою”. Пригадаю коментар ректора Дрогобицької
семінарії УГКЦ о. Мирона Бендика щодо подій у Чорткові: “Цю технологію також
використовували в Галичині у 90-ті роки ХХ століття, розпаливши боротьбу різних
“конфесій” за храми і церковне майно”. Але “не виключено, що після завершення
“реформи” отці дадуть команду своїм прихильникам возз’єднатися з Російською
Православною Церквою і певним чином відтворити впливи цієї Церкви в Галичині.
Адже після провалу і втрати Галичини було б наївно думати, що РПЦ змириться з
цією поразкою. Тому для РПЦ і певних політичних кіл у Росії вигідна “реформа”
підгорецьких отців, наслідки якої давали б РПЦ хоча б якісь шанси відновлення
її присутності в регіоні з високою релігійністю населення”.
Майбутні взаємини УГКЦ, зокрема її нового лідера, з іншими
церквами Київської Традиції – окрема тема. У Посланні “Один Божий народ у краї
на Київських горах”, виголошеному з приводу повернення осідку Глави УГКЦ до
Києва, Балаженніший Любомир зазначив: “Кожна конфесійна гілка Київської Церкви,
історично близька до одного з християнських центрів, не мусить втрачати свої
освячені часом конфесійні зв’язки. Сьогодні можна переконано стверджувати, що
вимога розірвати ті чи ті зв’язки, яку так часто озвучували в історії України,
довела свою неспроможність. Заміна юрисдикційної підлеглості на сопричасне
сестринство дала б можливість не лише зберегти цінні аспекти дотеперішніх
зв’язків, а й збагатити ними спільну скарбницю Київської Церкви”. Інакше
кажучи, він запропонував шлях християнської єдності, який не руйнує благочестя
кожної з Церков, а враховує реальний історичний досвід їх співжиття.
Наскільки аргументи та ідеї Кардинала Гузара виявляться
актуальними – покаже час і значною мірою діяльність його наступника.