“Олена Теліга: постать на тлі доби.
70-та річниця від дня трагічної загибелі в застінках
гестапо”
Виступ першого заступника голови ОУН Богдана Червака на вечорі пам’яті
Шановні подруги і друзі, пані і панове!
В українській історії, без сумніву, забагато трагічних сторінок. Українці
надто часто приспускають національні прапори, відзначаючи знакові дати свого
минулого. Проте в українському історичному календарі є дати, які, незважаючи на
трагічний контекст, пробуджують відчуття національної гордості. Скажімо,
роковини смерті Симона Петлюри і Євгена Коновальця ніколи не супроводжувалися
“плачем Ярославни”. Навпаки, це дні, коли образа і несправедливість
поступаються відчуттю героїчності духу, ореолом якого овіяні згадані постаті.
У лютому цього року виповнюється 70 років, як у Бабиному Яру німецькі
окупанти розстріляли відому українську поетесу, члена Організації Українських
Націоналістів Олену Телігу. Роковини трагічної смерті Олени Теліги – це аж ніяк
не роковини смутку. Люди, що в цей день приходять у Бабин Яр, кладуть квіти до
Пам’ятного Хреста, сповнені відчуття причетності до образу, який втілює
національну честь і благородство.
У чому суть цього феномена? Передусім у цілісності характеру Олени Теліги,
силі її поетичного таланту та життєвому виборі, який вона зробила усвідомлено,
незважаючи на його очевидний трагічний кінець.
Чимало дослідників життя і творчості поетеси не можуть збагнути, як
“салонна дама”, що виховувалася в атмосфері російської культури, прийшла до
усвідомлення себе українкою. Ще більше, національна самоідентифікація переросла
у необхідність активного захисту політичних і культурних прав української
нації. Майже легендою став епізод з її емігрантського життя, коли на випад
проти української мови з боку офіцерів-монархістів вона рішуче відповіла: “Ви
хами! Та собача мова – моя мова! Мова мого батька і моєї матері. І я вас вже
більше не хочу знати”. Однак це – не легенда. Це – зразок суспільної поведінки
людини, позбавленої комплексів меншовартості й страху. Це те, що зветься
справжнім характером.
Творчий спадок Олени Теліги невеликий: трохи більше трьох десятків
поетичних шедеврів, одне незакінчене оповідання та низка публіцистичних статей.
Стиль її творів – героїчний романтизм. Не випадково вона так часто вживає слово
“грань”, яким, з одного боку, означує чітку межу між добром і злом, своїми і
чужими, життям і смертю, а з іншого – вимагає від своїх героїв переступити
грань, відважитися на вчинок, гідний лицаря.
Олена Теліга шукала лицарів у реальному житті. Саме тому прийшла в ОУН –
революційну, бойову й безкомпромісну організацію. Так з’являється вірш
“Засудженим”, присвячений бойовикам ОУН Василеві Біласу й Дмитрові Данилишину –
молодим хлопцям, що загинули від рук польських шовіністів і стали символом
національного супротиву окупаційній владі:
І мов гімн урочистостей,
мов визвольне гасло,
Є двох імен нерозривне життя.
Олена Теліга шукала лицарів, і вона їх знайшла.
У складі перших похідних груп ОУН О. Теліга повернулася у зруйнований
більшовиками й окупований фашистами Київ. Те, що зовсім недавно було “візією”,
мрією життя, стало реальністю. Однак Київ 1941-1942 років був непривітний. Роки
радянської дійсності, як і нова влада, вбили в значної частини населення саму
віру в можливість національного відродження. Чимало тих, хто думав про швидкий
“тріумф перемоги”, розчарувалися. Але тільки не Олена Теліга.
У статті під промовистою назвою “Розсипаються мури” вона написала: “Будемо
самими собою, з усіма своїми поглядами перед обличчям людей своєї нації, і хай
у протилежність до забріханої большевицької пропаганди кожне наше слово буде
непідробною правдою, незалежно від того, чи ця правда усім буде подобатися. Ми
ж не йдемо накидати згори якусь нову ідею чужому середовищу, лише зливаємося зі
своїм народом, щоб спільними силами, великим вогнем любові розлити знов всі ці
почування, які ніколи не згасали: почуття національної спільноти і гострої
окремішності”.
Важко переоцінити внесок похідних груп ОУН, Олени Теліги зокрема, у
розбудову українського життя у столиці України у 1941-1942 роках. На жаль,
вітчизняна історіографія, наукова і громадська думка ще не дійшли до гідного
осмислення цих подій. Натомість окупанти дуже скоро збагнули небезпеку слова і
дій Олени Теліги та її друзів.
У лютому 1942 року гестапо здійснило масові арешти українського підпілля. В
Олени Теліги була можливість покинути Київ. Вона цього не зробила, оскільки
такий вчинок вважала зрадою. Тому гестапівський терор її не обминув. Поетесу та
інших націоналістів було розстріляно 21 лютого у Бабиному Яру. Розповідають, що
в камері, де перебувала Теліга перед розстрілом, знайшли напис, зроблений її
рукою: “Тут сиділа і звідси йде на розстріл Олена Теліга”. Зверху було
викарбувано національний, стилізований під меч, Тризуб.
Кажуть, що один з німецьких офіцерів після смерті Олени Теліги казав, що не
бачив мужчини, який так героїчно вмирав, як ця гарна жінка.
Сьогодні важко уявити Олену Телігу поза духовним і культурним життям
України. Залишається одне – осягнути велич її духу.
Вже двадцять років поспіль українці приходять у Бабин Яр, щоб вшанувати
пам’ять “лицаря української революції”, члена ОУН, поетеси Олени Теліги.
Кожного разу, коли покладають квіти до Пам’ятного Хреста, розмірковую про уроки
Олени Теліги для сучасників.
Думаю, що у цьому році особливо актуальний найголовніший з них – ніколи не
розчаровуватися. Навіть тоді, коли діло, за яке ти готовий покласти “душу і
тіло”, не має шансів на успіх.
Так було у вересні-лютому 1941 року, коли в окупованому німецькими
військами, голодному, холодному і майже вщент зруйнованому більшовиками Києві
українські націоналісти, з-поміж яких і Олена Теліга, “творили нове життя” –
Українську самостійну соборну державу.
Їхній подвиг у цій ситуації для одних був “авантюрою”, для других
“абсурдом”, для третіх прикладом безумства, а то й і марнославства. При цьому
одні, другі й треті були майже переконані, що минуть роки, і про Олену Телігу
ніхто не згадає, а значить, марною є її жертва.
За таких обставин, як правило, ламаються навіть ті, про яких кажуть: у
нього сталевий характер. Олена Теліга не те що не “зламалася”, а й не допустила
у своє юне серце і краплини розчарування. Навпаки, до останнього подиху була
впевнена, що все, що зробила, про що написала і у що вірила, є правильним і
потрібним Богу і Нації.
У цьому році до Бабиного Яру прийшло чимало школярів із київської школи,
яка носить її ім’я.
Усі разом читали Господню молитву “Отче наш!”, щоб випросити у Бога сил,
яких бракує нам сьогодні і яких ніколи не бракувало Олені Телізі.
Слава Україні!
PHOTO
Олена Теліга