Будапештський вузол українських проблем
Богдан Червак,
Київ
– Будапешт –
Київ
Думаю,
що кожен українець, який приїжджає до Будапешту, одразу ж пригадує
історію Карпатської України, коли у березні 1939 року депутати
українського
сейму в Хусті, на першому ж його засіданні, дізналися, що у столиці
сусідньої
країни – Угорщини віддано наказ окупувати молоду Українську
державу. Правда, у
пам’яті також виринають інші спогади. Саме офіційний Будапешт
один із перших
визнав Незалежність України у 1991 році. У 2003 р. парламент Угорщини
одностайним голосуванням визнав Голодомор 1932-1933 років геноцидом
українського народу. А у 2007-му тут встановлено величний
пам’ятник Т.
Шевченкові. Отже, розібратися у власних почуттях не так просто, але
необхідно.
Добрим
приводом для цього стала участь у засіданні Змішаної
українсько-угорської комісії з питань забезпечення прав національних
меншин,
яка відбулася у Будапешті.
Сказати,
що над членами комісії висів тягар спільних історичних проблем, –
це нічого не сказати. Складна, драматична, а подекуди трагічна доля
двох
народів міцно переплелася в сучасний вузол українсько-угорських проблем.
Очевидно,
що в епіцентрі уваги перебуває питання національних меншин –
українців в Угорщині та угорців в Україні.
За
переписом 2001 року в Україні нараховувалося 156,600 угорців. Майже всі
вони проживають на території Закарпатської області й становлять добре
організовану, хоч і не монолітну меншину, яка активно добивається
максимального
задоволення своїх культурних, освітніх та релігійних прав, а віднедавна
політичних вимог.
Не
секрет, що українські угорці, як в Україні, так і за її межами,
декларують принаймні дві, не прийнятні для Української держави вимоги:
утворення на території Закарпаття окремої адміністративної одиниці
– району
угорців та надання преференції угорцям на виборах, зокрема до Верховної
Ради
України. При цьому вони мають повну підтримку в Угорщині, і не лише в
окремих
політичних колах, а й з боку угорського уряду і парламенту.
Така
підтримка стимулює інші вкрай небезпечні для суверенітету України
угорські “ініціативи”, зокрема будівництво на Верецькому
перевалі монумента з
нагоди 1100-ліття завоювання угорцями “нової” батьківщини,
тобто території
сучасної України, і саме в тому місці, де з угорськими фашистами
воювали воїни
Карпатської Січі; вивішування на державних установах Закарпаття
угорських
національних прапорів; виконання угорського гімну на сесіях місцевих
рад;
запровадження подвійного громадянства тощо.
Зрозуміло,
що “угорський прецедент” вкрай небезпечний, а будь-які
поступки
української сторони можуть дестабілізувати ситуацію не лише на
Закарпатті, а й
у цілому в Україні. Проте саме цей “прецедент” має стати
уроком для всіх
українців, які проживають за межами своєї історичної Батьківщини.
Виявляється, що
можна, проживаючи в іншій державі, обстоювати не лише свої культурні, а
й
політичні права. Цього українці, як правило, не роблять з різних
причин, але в
основному через брак відповідних національних амбіцій.
Українська
меншина в Угорщині скромна. На території цієї держави проживає
понад 5 тисяч наших земляків. Серед існуючих етнічних меншин українська
перебуває на шостому місці з тринадцяти наявних. Тут діє Товариство
Української
Культури в Угорщині, а також Державне самоврядування українців. Річ у
тім, що в
Угорщині запроваджена цікава і, на мій погляд, доволі ефективна
система, яка, з
одного боку, дозволяє задовольняти бодай мінімальні культурні права
національних меншин, а з другого – тримати ці меншини під
угорським державним
контролем.
Так,
чинне законодавство Угорщини передбачає, одночасно з виборами органів
місцевого самоврядування, вибори органів самоврядування національних
меншин, у
тому числі українців. Вперше наші земляки взяли участь у виборах
Державного
самоврядування українців у 1998 році. Участь у таких виборчих кампаніях
дозволяє сформувати самоврядні керівні органи та отримувати незначне,
але
стабільне бюджетне фінансування на проведення своїх заходів. А тому не
треба
дивуватися лояльності українців до угорської влади. Варто подумати, чи
не можна
подібний досвід запровадити у нас.
Несподівано
на перший план вийшла церковно-релігійна проблематика. Тут слід
зазначити, що Угорщина – в основному католицько-протестантська
країна, але в
Будапешті також діють православні і греко-католицькі церкви.
Справжня
окраса Будапешту – Базиліка Святого Іштвана, де зберігаються мощі
першого короля Угорщини Іштвана (Стефана) з династії Арпадовичів. Щодня
цей
величний собор відвідують тисячі туристів з усього світу. А тому
приємно було
дізнатися, що в головному католицькому храмі країни з великим успіхом
виступила
Державна академічна чоловіча хорова капела зі Львова
“Дударик”, яка в
буквальному розумінні цього слова підкорила вибагливу європейську
публіку.
Українці
в основному відвідують греко-католицькі і православні церкви. При
цьому треба наголосити, що йдеться передусім про Угорську
Греко-Католицьку
Церкву, яка перебуває у повній духовній і літургійній єдності зі Святим
Престолом. Оскільки Богослужіння у цій Церкві здійснюються угорською і
церковнослов’янською мовами, українцями час від часу порушується
питання про
Богослужіння українською. Як стверджує голова Державного самоврядування
ук-раїнців Ярослава Хортяні, це питання принципове для української
громади, а
тому вона вітає домовленість між Главою УГКЦ Патріархом Святославом та
Предстоятелем Угорської Греко-Католицької Церкви Єпископом Фюлепом
Кочішем про
те, що у деяких храмах Будапешту Богослужіння будуть відбуватися
українською
мовою. Здається, що на сьогодні це найрадикальніша “вимога”
українців Угорщини.
Прийнято
вважати, що серйозні проблеми міжнаціонального характеру існують
лише в Криму. Не менш серйозні вони на Західній Україні, зокрема на
Закарпатті.
Але як у першому, так і в другому випадках їх вирішення на користь
України
залежить виключно від послідовної і принципової позиції Києва.